Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Det svenska musiklivets stora bredd

Publicerat lördag 9 april 2016 kl 17.41

När jag sätter mig i bilen för att köra till Berwaldhallen slår det mig att min musikveckas flytande skala mellan privat- och yrkesliv kan tjäna som illustration av det svenska musiklivets stora bredd.

Efter morgonbestyren övar jag en timme på mitt instrument och ger mig sedan av på körövning. Västerås Kammarkör har körlördag som förberedelse inför två konserter i norra Västmanland om några veckor. 

Dirigenten Fredrik Winberg inleder med en räcka rytm- och röstövningar som får oss att sänka garden. Körsång bygger på tillit och gemensam andning och när vi omsider sjunger det första stycket har körens individer smält samman till en kropp. 

I det vokala bruset får jag en stark frihetskänsla och tänker att just nu, i detta ögonblick, är det en känsla jag delar med tusentals, ja kanske hundratusentals körsångare i vårt långa land. 

Några timmar senare befinner jag mig på jobbet för att ta emot en annan kör, gotländska Loci Stella, som bett om ett studiebesök i Berwaldhallen. 

Loci Stella tycker om att resa tillsammans och har framträtt på många ställen inom och utom vårt lands gränser. Imorgon ger de en vårkonsert i Kungsholms kyrka under ledning av dirigenten Gudrun Wessman. 

Ja, vi är släkt. Gudrun är gift med min äldste bror som också är körledare. Även det är något som är typiskt för det svenska musiklivet. Ett starkt musikintresse går ofta i arv och många av de som är aktiva – professionellt eller på fritiden – har släktningar som också är det. 

Den andra anledningen till att jag arbetar denna lördag är ett gästspel av Norrköpings Symfoniorkester. Tillsammans med chefsdirigenten Michael Francis och gitarrsolisten Cañizares framför orkestern verk av Manuel De Falla, Joaquin Rodrigo, Claude Debussy och Maurice Ravel.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredagen den 22 april kl 19.00 med repris den 27 april kl 10.30. 

Norrköpings Symfoniorkester är en av tre orkestrar som grundades 1912 efter initiativ av Kungliga Musikaliska akademien. De andra är Gävle Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester. Akademien erbjöd sig att stå för halva kostnaden för de kommuner som åtog sig att bilda en professionell orkester.  

Idag har Norrköpings Symfoniorkester 85 musiker och hemmascen är vackra de Geerhallen mitt i stadens historiska industrilandskap. Där ger orkestern runt 70 konserter varje år. Den framträder också i Crusellhallen i Linköping flera gånger per säsong och besöker årligen andra scener i länet och landet. 

Min musikintensiva lördag kröns ikväll med en middag för en kurs i violinmetodik. Min make och åtta andra violinpedagoger från hela landet har under några helger fortbildat sig för legendariska Ulla Magnusson. Under nästan tre decennier undervisade hon i violin och violinmetodik på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har utöver det lett många sommarkurser.  

Ulla Magnusson har haft stor betydelse för den höga kvaliteten på svenska stråkmusiker och har för detta förärats såväl Kungliga Musikaliska akademiens pedagogpris, som medaljen för Tonkonstens främjande. 

Även violinisten, musikpedagogen och musikerergonomen Lisbeth Vecchi undervisar på makens kurs idag. Ännu en av svenskt musiklivs legendarer, också hon förärad medaljen för Tonkonstens främjande.  

Svenska musiker håller mycket hög klass. För det kan vi tacka vårt lands alla hängivna och kunniga pedagoger. Ulla Magnusson och Lisbeth Vecchi, maken och hans kurskollegor får i min exposé representera denna för musiklivet oundgängliga yrkeskår. 

Ingen musiklivsexposé utan Sveriges Radios ensembler. En livekonsert har jag fått höra den här veckan. Det var i torsdags då Sveriges Radios Symfoniorkester framträdde med mezzosopranen Anne Sofie von Otter och dirigenten Marc Minkowski.  

Gårdagens lunchkonsert kunde jag dessvärre inte gå på. Radiokoristen Marie Alexis, sopran, framträdde tillsammans med Martin Stenson, violin, Danijel Petrovic, kontrabas och Tomas Nilsson, slagverk.

På programmet stod bland annat två uruppföranden: Tre dikter av Sven-David Sandström och Ur havets credo av Andrea Tarrodi. Också den konserten kan höras i Sveriges Radio P2 den 22 april. 

Radiokören har repeterat hela veckan, men jag hörde en konsert med den på radio då jag körde hem i fredags kväll. Det var en upptagning från Radiokörens konsert i Strängnäs domkyrka den 18 mars. 

Sålunda kan min musikvecka tjäna som illustration av den stora bredden i svenskt musikliv. Med fritidsmusiker och de hundratusentals som sjunger kör varje vecka. De viktiga musikpedagogerna och de som utbildar och inspirerar dem. Det professionella musiklivets alla skickliga musiker och orkestrarna som finns över hela landet. Svenska kyrkans viktiga roll som konsertarrangör. Svenska stjärnsolister som von Otter. Och så Sveriges Radios båda ensembler som genom radiosändningarna kan höras i hela vårt långa land varje vecka. 

Trevlig helg! 

Helena Wessman, den 9 april 2016. 

 

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".