Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Landets största beställare av ny musik

Publicerat lördag 16 april 2016 kl 14.14

Diskussioner om det "radiounika" i Berwaldhallens verksamhet har varit min arbetsveckas röda tråd. De egna ensemblerna garanterar Sveriges Radios oberoende som kulturskapare och att Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester ska hålla högsta möjliga kvalitet - vilket inom vår värld betyder att hävda sig internationellt - är självklart.

Min lördag börjar med någon timmes läsning och en stunds spaning i sociala medier. Många facebookvänner har delat en artikel i Svenska Dagbladet, som jag också fastnat för.  

"En brist på bildning betyder att överlämna sig till omständigheterna", skriver kulturjournalisten Thomas Steinfeld och ställer träffsäkert bildning mot begreppen information, kompetens och värderingar. 

"En människa som saknar bildning får finna sig i att hennes levnadsvillkor förändras med kort varsel, om och om igen", skriver Steinfeld. "En människa med bildning vet kanske mer om vem hon är och kräver en plats för sig själv, hon kan åtminstone säga vad hon vill." 

Just så, vill jag utropa. Det är precis detta det handlar om när vi talar  om konstens plats i samhället. För konsten är en omistlig del av bildningen, då den vrider perspektiven och ifrågasätter det vi uppfattar som sant. 

Steinfelds artikel förklarar också varför jag som chef ska envisas med att vi inom organisationen gemensamt ska formulera "meningen med föreningen", att tillsammans borra i frågan om varför vi gör det vi gör. 

Detta borrande har varit min arbetsveckas röda tråd. Det började i måndags med ett föredrag på en chefsutbildning ordnad av Svensk Scenkonst och IFL. Uppdraget var att med den synnerligen välmeriterade studiegruppen dela mina erfarenheter av strategisk styrning av kulturverksamheter. 

Om jag har möjlighet åtar jag mig gärna sådana uppdrag, precis som jag tar varje chans att delta i debatter, eftersom det sätter mina egna uppfattningar under lupp. Vilka är mina drivkrafter? Vilka erfarenheter har jag gjort? Vad vill jag åstadkomma i min roll som chef? 

Under förberedelserna konstaterade jag ännu en gång att själva kärnan i chefskapet måste vara att få fatt i "föreningens mening". Lyckas vi med det blir det enklare att besluta både vad vi ska göra och att identifiera vilka saker vi inte ska göra. 

För det är nog den största utmaningen i alla kulturorganisationer, att det är så lätt att göra för mycket. Verksamheter grundade på konstnärlighet och kreativitet bygger ju på att vi hela tiden hittar på nytt, på att vi aldrig nöjer oss med det som är nu. För gjorde vi det skulle vi genast backa. Enda sättet att uppnå kvalitet är att hela tiden vilja bli bättre. 

Faran är att ambitionerna växer oss över huvudet. Att vi bara bygger på utan att ta bort något och att vi i kraven på utveckling så skoningslöst bedömer våra prestationer att vi knäcker oss själva. I detta balanserar vi hela tiden på en tunn tråd, både den konstnärliga personalen och vi inom administrationen. 

Boten är att ha koll på varför vi gör det vi gör. Alltså "meningen med föreningen". 

Därför har vi under veckan i många olika forum diskuterat vad som är "radiounikt" med Berwaldhallens verksamhet. Dels utifrån hur vi ska skilja ut oss gentemot andra körer, orkestrar och konserthus. Dels för att formulera verksamhetens betydelse för Sveriges Radio som kulturskapare. 

Svar på det senare ligger i P2:s unika roll som förmedlare av och folkbildare kring västerländsk konstmusik, jazz och folkmusik. Genom sitt utbud försvarar P2 den demokratiska rätten att kunna tillgodogöra sig dessa musikgenrer oavsett bostadsort och ekonomiska förutsättningar, vilket ju är själva grunden för all public service. I dagsläget är P2 ensam radiokanal med ett sådant musikutbud. 

Sveriges Radio inte enbart förmedlar konstmusik, utan driver också utvecklingen av densamma. Sedan Rikskonserter lagts ned och Svenska kyrkan ekonomi tunnats ut är Sveriges Radio landets största beställare av ny musik. Tillsammans lägger P2 och Berwaldhallen ut beställningar för närmare en miljon kronor varje år. För P2:s del till tonsättare inom alla de genrer som ryms i kanalens utbud. 

Berwaldhallen beställer verk till Sveriges Radios egna ensembler, det vill säga Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Ensemblerna är fundamentala för P2:s sändningar, både genom mängden konserter som sänds och genom det inflytande över programsättningen som P2 har. Samt inte minst genom att de egna ensemblerna garanterar Sveriges Radios oberoende som kulturskapare både vad gäller kvalitet och innehåll. 

Att ensemblerna ska hålla högsta möjliga kvalitet - vilket inom vår värld betyder att hävda sig internationellt - är lika självklart som att Sveriges Radios nyhetsredaktioner ska vara de vassaste. 

Berwaldhallen som konserthus är en förutsättning för ensemblernas och därmed radioutsändningarnas kvalitet. Med publik i salen vässas framförandet. Publik i salen är också en förutsättning för att vi ska kunna engagera de allra främsta dirigenterna och solisterna. 

Och publiken kommer i stora skaror. Igår kväll var Berwaldhallen utsåld till sista plats i anledning av den unika kombinationen Maria João Pires, Daniel Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester. Make till musikalisk matchning hör man sällan. Gårdagens tolkning av Frédéric Chopins andra pianokonsert går till historien och publiken ville inte sluta applådera. 

Konserten var orkesterns tredje den här veckan, vilket har sin förklaring i den långa turné som inleds på söndag. Sex konserter i Spanien, fyra i Italien och avslutningsvis en i Slovenien ska det bli.  

Maria João Pires är solist vid de fem första. Därefter tar violinisten Veronika Eberle vid med Johannes Brahms Violinkonsert i D-dur. Som "andrahalva" framförs i Spanien Symfoni nr 9 'Från nya världen' av Antonin Dvorak och under resten av turnén Brahms andra symfoni. 

Båda symfonierna har framförts vid veckans konserter. Tanken var att Veronika Eberle skulle framträda både onsdag och torsdag, men hon blev sjuk. Tur i oturen var att Maria João Pires anlänt för repetitioner inför fredagens konsert och med tre timmars varsel kunde träda i Eberles ställe. 

För orkestern var veckan krävande redan innan den hastiga programändringen (fyra timmars förberedelse inför första framförandet av Chopin blev bara två) med all den musik som skulle framföras och de extra repetitioner det medförde. 

Två av våra musiker, violinisten Per Öman och violasten Tony Bauer, medverkade dessutom i onsdagens Berwaldbonus. Direkt efter orkesterkonserten framförde Stenhammarkvartetten och pianisten Simon Crawford Phillips Pianokvintett nr 1 i c-moll av Franz Berwald. I Stenhammarkvartetten ingår även Peter Olofsson, violin och Mats Olofsson, violoncell. 

Också för Radiokören har veckan varit ovanligt mångfacetterad. I vår egen regi har kören genomfört såväl en studioinspelning, som workshops och en konsert ihop med tonsättarstudenter vid Kungliga Musikhögskolan. Ovanpå det repetitioner inför den stora Shakespeare-manifestationen i Stockholms Konserthus den 15 och 16 maj. 

Riccardo Muti leder då Kungliga Filharmonikerna, Eric Ericsons Kammarkör, Radiokören och medlemmar ur Kungliga Operans Kör i två framföranden av Giuseppi Verdis Shakespeare-opera Macbeth. 

Inför turné råder särskild brådska även för administrationen. Turnéledarna, scenteknikerna, orkesterinspicienten, vår webbansvariga och berörda chefer har finputsat den redan minutiösa planeringen. För de som ska stanna hemma har brådskan gällt att klara ut så många frågor som möjligt inför det avbräck i kommunikationen med bortresta kollegor som en turné alltid medför.  

Själv har jag haft så många möten som det bara varit möjligt, vilket fått till följd att mejlandet havererat fullständigt. Jag ber alla som väntar på en reaktion om ursäkt och satsar på att komma ikapp nästa vecka. Nu ska jag packa min resväska. 

Helena Wessman, den 16 april 2016. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".