Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Stärk scenkonsten som ett värn för yttrandefriheten

Publicerat lördag 14 maj 2016 kl 08.42

Svensk Scenkonsts branschdagar, kanarådet för Sveriges Radio P2 samt El Sistema. Tre storheter som präglat min vecka vid sidan av de jag alltid bär med mig: Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören samt Berwaldhallen där ensemblerna har sin hemvist och vi varje år presenterar fina gästspel inom ramen för Östersjöfestivalen. Kraften hos medarbetarna och i den svenska scenkonstens utvecklingsarbete ger energi i min roll som institutionschef.

Östersjöfestivalen inleds inte förrän den 28 augusti, men står i högsta grad för dörren. I veckan släppte vi biljetter till tre konserter som kommit till sedan vår presentation för ett par månader sedan: En sen kvällskonsert  och en familjeföreställning med Marinskijteaterns orkester och Valery Gergiev samt en konsert med Simón Bolivárorkestern och Gustavo Dudamel. Därmed kommer vi under festivalen att presentera 14 ensembler, 22 solister och åtta dirigenter.

Bolivárorkestern är, som många vet, sprungen ur El Sistema-rörelsen i Venezuela. Första gången jag hörde den var 2010, då Göteborgs Symfoniker tog emot orkestern under sex dagar som upptakt till en längre Europa-turné. Till hösten skulle Angereds kulturskola starta den första svenska El Sistema-verksamheten i Hammarkullen med Göteborgs Symfoniker som partner. Förväntningarna var stora. 

Stort var också vårt logistiska åtagande att hysa 250 personer i nästan en vecka. Konserthuset var sprängfyllt med musiker och instrument - Göteborgs Symfoniker skulle ju också öva och repetera - och på det intilliggande hotellet rådde full aktivitet dygnet om med måltider och annan service till våra jetlaggade gäster. 

Skäl till att turnéupptakten förlades till Göteborg var Gustavo Dudamels dubbla chefsdirigentskap. Kontakten mellan Göteborgs Symfoniker och Boliváorkestern blev genast stark. Veckan avslutades med två konserter, en med Boliváorkestern ensam och en där Göteborgs Symfoniker spelade första halvan och de båda orkestrarna efter paus förenades i ett sprakande framförande av Igor Stravinskijs Våroffer. 

Vid tiden för det göteborgska gästspelet var Bolivár fortfarande en ungdomsorkester. Den ensemble som gästar Östersjöfestivalen i augusti består av vuxna, professionella musiker under den särskiljande omständigheten att de alla vuxit upp tillsammans.  

Det gäller även Gustavo Dudamel som var violinist i orkestern innan han i mycket unga år började dirigera den. Om jag minns rätt vara han bara tolv då han för första gången ställde sig på dirigentpulten. 

Bolivárorkesterns gästspel i Göteborg och på Konserthuset i Stockholm, där den sedan framträdde, blev upptakten till svenska El Sistemas framväxt. Idag finns El Sistema-undervisning i 17 kommuner och många står i kö för att starta. 

El Sistema Stockholm har Sveriges Radios ensembler som partners och i måndags framträdde eleverna tillsammans med våra musiker och sångare i Berwaldhallen. Medverkade gjorde också El Sistemas yngre förebilder i Adolf Fredriks kyrkas ungdomskör och solisterna Mihail Dinchev, sång och Todor Bakoev, på det bulgariska stråkinstrumentet gadulka. Christoffer Holgersson dirigerade. 

Konserten blev en riktig glädjefest och jag tror att vi alla som var där var både stolta och rörda över att barn, ungdomar och vuxna kan mötas i musiken på detta sätt. Jag vet av egen erfarenhet att händelser av sådant slag är något man bär med sig hela livet.  

Oavsett om El Sistema-barnen fortsätter med sina instrument upp i vuxen ålder kommer de alltid att minnas den mäktiga känslan av att vara del av vuxna musiker och sångares musicerande.  

El Sistema var i fokus också senare i veckan då jag hade avstämningsmöte med Camilla Sarner, initiativtagare till svenska El Sistema och verksamhetsledare i Stiftelsen El Sistema för vilken jag är ordförande.  

Stiftelsen verkar för El Sistemas framväxt i Sverige och den snabba tillväxten ställer krav på ökad tydlighet kring det som särskiljer El Sistema från annan musikundervisning. Den sociala inkluderingen förstås - El Sistema vänder sig till grupper som kulturskolan tidigare haft svårt att nå - men också att undervisningsmetoden tar sin utgångspunkt i musicerande i grupp. 

I tisdags höll chefen för Sveriges Radio P2, Elle-Kari Höjeberg, ett heldagsmöte med sitt kanalråd. I rådet sitter P2-chefer från hela landet, chefen för all musik i Sveriges Radio, Anna-Karin Larsson, samt representanter för Berwaldhallen. Dagen bjöd på intressanta samtal kring en aktuell lyssnarundersökning, vårt arbete i sociala medier och på webben samt hur vi kan utveckla programinnehållet i poddar och de vanliga adiosändningarna.  

Intressanta och inspirerande var också Svensk Scenkonsts branschdagar i Örebro torsdag-fredag. Svensk Scenkonst är bransch- och arbetsgivarorganisation för landets musik- teater- och dansinstitutioner. 

I Örebro samlades nära 300 chefer och branschföreträdare och som vanligt var pausernas mingel lika givande som de planerade programpunkterna. Under de senare avhandlades de många områden där Svensk Scenkonst driver utvecklingen. Kulturens roll när nya storregioner ska bildas, integration av nyanlända kulturarbetare, scenkonstinstitutionernas samverkan med besöksnäringen, ökad EU-finansiering av svensk scenkonst och utbildningsfrågor, för att nämna några. 

Branschdagarna inleddes med Svensk Scenkonsts stämma där vi bland annat enades om ett uttalande där den svenska scenkonsten uppmanar riksdag och regering att göra kulturen och scenkonsten till en del av FN:s utvecklingsmål. 

"Svensk Scenkonsts stämma ser med stor oro på de inskränkningar av det fria ordet och den konstnärliga friheten som sker i vår omvärld. Fri scenkonst i ett starkt kulturliv med internationella utbyten är avgörande för en hållbar utveckling med inkluderande samhällen. 

Svensk Scenkonsts stämma uppmanar riksdag och regering att stärka scenkonsten som ett värn för yttrandefrihet och demokrati genom att ge kulturen en plats i Sveriges arbete för att genomföra FN:s utvecklingsmål." 

Att under några dagar inpå huden känna kraften i branschorganisationens och den svenska scenkonstens utvecklingsarbete ger energi i min roll som institutionschef och länder till ödmjukhet inför chefskollegornas kompetens. De goda exemplen på hur scenkonsten kan göras relevant i vår tid är otaliga och jag känner gott hopp om att branschen ska stå stark också i framtiden. 

En annan, helt oumbärlig, kraftkälla är Berwaldhallens administration och våra sångare och musiker i Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. Veckan har bjudit på många givande samtal och diskussioner och om några timmar ska jag insupa energin i Radiokörens musicerande. Dessvärre var jag förhindrad att höra Radiosymfonikernas två konserter med pianosolisten Conrad Tao och dirigenten Stéphane Denéve. 

Vid dagens konsert leder chefsdirigenten Peter Dijkstra leder Radiokören i ett program med verk av tre tonsättargiganter på körmusikens område - Taveners "Svyati", Poulencs "Quatre petites prières de Saint François d'Assise" och Gubajdulinas "Sonnengesang". Medmusikanter är Jakob Koranyi på cello Michael Engström, celesta och Mats Nilsson och Anders Haag på slagverk.  

I tisdags nåddes vi av beskedet att körledaren Bo Johansson avlidit. Hans betydelse för svensk körsång kan inte överskattas och saknaden är stor. 

Helena Wessman, den 14 maj 2016. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".