Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Rikstinget väcker debatt

Publicerat lördag 4 juni 2016 kl 10.28

Administrationen ökat tempot och våra ensembler gör studioinspelningar. Sommarledigheten hägrar för Radiokören, Sveriges Radios Symfoniorkester och Berwaldhallens administration. Vårt Riksting för västerländsk konstmusik väcker debatt. Ett fint avslut på arbetsveckan gav Göteborgs Symfonikers maffiga framförande av Gurrelieder igår kväll.

Lördag morgon. Hotellrumsfönstret står på vid gavel och trafikljuden blandas med sjöfåglars läten. Här är trutarna alltid närvarande. Än vilar staden, men om några timmar kommer den febriga stämningen att åter infinna sig. Hela Göteborg väntar på Håkan Hellströms två jättekonserter på Ullevi. 

Men det är inte därför jag är här. Skäl till mitt besök är en annan jättekonsert, Göteborgs Symfonikers framförande av Arnold Schönbergs Gurrelieder i en stor multiarena en bit utanför centrum. På scenen 320 musiker och sångare, i publiken drygt 2.500 personer.  Det var första gången någonsin som det mer än hundra år gamla verket framfördes i Göteborg och upplevelsen blev mäktig, maffig, storartad. 

För att klara den stora orkestersatsen - i Gurrelieder behövs cirka 150 musiker - samarbetade Göteborgs Symfoniker med Bergens Filharmoniker. Ett liknande utbyte fast tvärtom (då var det GSO som fyllde ut BFO) gjordes i november då Gurrelieder spelades i Bergen i samband med BFO:s 250-årsfirande. 

Också kören behöver vara extra stor och bestod i detta fall av Göteborgs Symfoniska Kör och Orphei Drängar. Storslagen var också solistgruppen, jag avstår från att räkna upp alla fina namn, och den live-animation som gjordes på storbildsskärmar av Grégoire Pont. Dirigerade gjorde förstås GSO:s förste gästdirigent Kent Nagano. 

Att komma tillbaka till Göteborg är fyllt av återseendets glädje. Jag kommer alltid att ha en del av mitt hjärta hos Göteborgs Symfoniker, vars chef jag var innan jag kom till Berwaldhallen.  

Mina andra hjärtevänner  - Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester - har ägnat veckan åt inspelningar. Det gör de förvisso hela tiden, alla konserter sänds ju i radio, men nu var det utan publik. För orkesterns del först med Daniel Harding och barytonen Matthias Goerne. Och sedan en inspelning för SVT där båda ensemblerna medverkar. 

Därefter går våra sångare och musiker på en synnerligen välförtjänt sommarledighet. Säsongen har varit intensiv med långa turnéer och många sexdagarsveckor, vilket vi kompenserar med förlängd semester. I augusti är alla på plats igen. 

Vi som arbetar inom administration ökar gradvis tempot inför stundande semester. Det är mycket som ska avslutas och ännu mer som bör planeras färdigt inför höststarten.  

I veckan startade den efterlängtade ombyggnationen av Berwaldhallens entré och biljettkontor. Säljarna har suttit alldeles för trångt och ventilationen har varit bristfällig. Nu ska de få moderna arbetsplatser. Vi passar också på att ge huvudingången ett lyft. 

Medan arbetet pågår får biljettkontorets personal tillfällig hemvist i kontorsvillans konferensrum. Eftersom vädret har varit så fint har en stor del av mötesverksamheten kunnat flytta ut i trädgården. Regnar det nästa vecka får vi hitta andra lösningar.  

Vårt Riksting för västerländsk konstmusik, som Sveriges Radio Berwaldhallen genomförde ihop med Svensk Scenkonst, Musikverket och Kungliga Musikaliska akademien förra veckan, väcker debatt. Mycket glädjande då det var ett av rikstingets syften.  

Lite ledsamt är det emellertid att många väljer tolkningen att den som talar för konstmusik automatiskt talar emot andra genrer – och att andra genrers svar blir att ropa på nedrustning av konstmusikens institutioner till förmån för de egna konstformerna.  

Varför inte istället visa stöd för det konstmusikaliska initiativet och säga att vi också måste tala om de problem som finns inom andra delar av musiklivet? 

Jag pläderar i de flesta sammanhang för hela den bredd vi har inom musiklivet och håller med om att till exempel jazz och folkmusik bör ges ökat samhällsstöd. Dock inte på bekostnad av konstmusiken. Musikområdet bör tillskjutas nya medel. 

Även om jag stöder och slåss för musiklivets hela bredd, anser jag att vi behöver tala om konstmusiken specifikt. Därför har jag tagit initiativ till att samla konstmusikens alla aktörer till gemensamma samtal.  

Slutdebatterat för idag. Nu några lediga timmar i rikets andra största stad. "Känn ingen sorg för mig, Göteborg." 

Helena Wessman, den 4 juni 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".