Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Upprepning är kunskapens moder

Publicerat lördag 10 september 2016 kl 14.49

Riktigt bra musik tål att höras många gånger och framförs den på så hög ni nivå som i torsdags blir upprepningen pur glädje. Sveriges Radios Symfoniorkester och chefsdirigent öppnade säsongen Gustav Mahlers Symfoni nr 9, som nu spelas in för CD, och Wolfgang Rihms Hornkonsert. Samtidigt medverkade Radiokörens herrar i Svenska Kammarorkesterns säsongsöppning i Örebro ihop med alten Anna Larsson och dirigenten Thomas Dausgaard.

Det är dags att blogga och som vanligt förhalar jag skrivandet med en exkursion i sociala medier. Helt tokigt är det inte, för det ger lite kunskap om vad som händer inom musiklivet. Jag läser om säsongsöppningar i Gävle, Västerås, Jönköping, vänner som haft solistuppdrag och om det nordiska kyrkomusiksymposiet i Göteborg.  

I en härlig blogg av administrative chefen Erika Strand får jag en glimt bakom kulisserna hos min tidigare arbetsgivare Göteborgs Symfoniker. Konserthusets båda salar genomgår renovering, så orkesterrepetitionerna har varit förlagda till annan plats. Den här veckan är orkestern uppdelad i mindre ensembler och turnerar i regionen.  

På måndag tas den stora salen åter i bruk och alla är förstås spända på hur den fina akustiken har klarat bytet av stolar. Det är alltid vanskligt att göra förändringar som påverkar ljudvågornas väg genom rummet. 

Berwaldhallens musiker och sångare har under veckan medverkat i två olika säsongsöppningar. Radiokörens herrar sjöng i torsdags Johannes Brahms Altrapsodi med Anna Larsson vid Svenska Kammarorkesterns öppningskonsert i Örebro Konserthus. Dirigent var Thomas Dausgaard. Samtidigt startade Sveriges Radios Symfoniorkester säsongen hemma i Berwaldhallen med hornisten Stefan Dohr som solist under ledning av chefsdirigent Daniel Harding. 

Säsongsöppningen gav oss åter anledning att bjuda till fest, knappt en vecka efter Östersjöfestivalens grandiosa avslutning. Torsdagens begivenhet omfattade ett Interplay-samtal, mingel för inbjudna gäster och förstås själva öppningskonserten. 

För Interplay hade vi denna gång, i samarbete med Hjärnfestivalen, anlitat hjärnforskaren Martin Ingvar och vetenskapsjournalisten Ann Louise Martin. Ämnet var kreativitet och huruvida hjärnan fungerar olika om man arbetar med musik respektive vetenskap. Samtalet spelades in och kommer så småningom att läggas ut på Berwaldhallens hemsida. 

Konserten inleddes med sverigepremiären för Wolfgang Rihms hornkonsert, som vi har beställt tillsammans med en rad andra orkestrar. Verket framfördes för allra första gången under festivalen i Luzern för två år sedan. Solist var även då Berlinfilharmonikernas solohornist Stefan Dohr.  

Jag och Radiosymfonikernas programchef Hanns Rodell var där, både för att höra hornkonserten och för att diskutera möjliga inspelningsprojekt med ledningen för skivbolaget Harmonia Mundi. Mötet mynnade ut i en ömsesidig avsiktsförklaring som efter ytterligare möten, bland annat i samband med ett av Radiosymfonikernas gästspel i Köln, ledde till den inspelningsplan vi nu sätter i verket. 

En första CD med Hector Berlioz Symphonie Fantastique som huvudnummer släpptes nyligen och har fått en fin recension i The Guardian. Inspelningen får fyra stjärnor av fem möjliga och får enligt anmälaren Daniele Gattis och Concertgebouw-orkesterns inspelning av samma verk att "låta grått". 

Inspelningsplanen ihop med Harmonia Mundi omfattar också bland annat den CD med musik av Wagner ihop med barytonen Mattias Goerne som vi spelade in i våras och nu senast Mahlers Symfoni nr 9 som krönte torsdagens säsongsstart i Berwaldhallen.  

Vi har kritiserats för att inspelningarna medför upprepningar i programmet och för att vi valt så traditionell repertoar för våra utgivningar. Någon har ifrågasatt att vi alls "utsätter" publiken för skivinspelningar och att de i våra dagar kan ha någon nytta. Är inte CD-skivan död? 

Nej, faktiskt inte. Även om den minskar kraftigt finns det fortfarande en marknad för CD-skivor - och för annan distribution av inspelad musik. Men visst är efterfrågan svag och det påverkar förstås repertoaren. Få skivbolag är idag beredda att ge ut annat är de mest kända verken.  

Vårt repertoarval styrs också av att vi, för att stärka Radiosymfonikernas internationella renommé, ser en nytta med att visa upp orkestern i de mest centrala verken för stor symfoniorkester. 

Upprepning är kunskapens moder, så för att uppnå högsta möjliga inspelningskvalitet förbereder vi orkestern genom att programlägga de aktuella verken vid flera tillfällen med högst något år emellan. 

Somliga i publiken, och flera recensenter, tycker att det blir tjatigt, men personligen gläds jag åt möjligheten att verkligen lära mig musiken. För det är ju inte enbart musikernas framförande som fördjupas när ett verk repriseras, utan också publikens lyssnande. Riktigt bra musik tål att höras många gånger och framförs den på så hög nivå som i torsdags blir upprepningen pur glädje. 

Men visst, jag håller med om att Mahler-nians återkomst i höst är en kompromiss i programläggningen. Ändå uppväger värdet av musikernas möjlighet till fördjupning och inspelningarnas internationella genomslag den eventuella tjatigheten. 

Anledningen att ha publik i salen under skivinspelningar är densamma för de radioinspelningar vi gör varje vecka. Det blir helt enkelt bättre så. En konsertupplevelse bygger på kommunikation mellan musiker och publik och nerven blir inte alls densamma vid inspelning i tom sal. Därför "utsätter" vi publiken inte enbart för våra radiosändningar utan också för skivinspelningar. Jag vill tro att det faktum att allt spelas in finns med i publiken val att söka sig till just Berwaldhallen. 

Helena Wessman, den 10 september 2016. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".