Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Broströms slagverkskonsert, generösa radiokorister och en inte helt privat förlust

Publicerat lördag 19 november 2016 kl 10.41

Sveriges Radios Symfonikorkester och dirigenten Alondra de la Parra gav publiken energi i Tobias Broströms Theatron med Patrick Raab och Johan Bridger som slagverkssolister. Radiokören har mött Sveriges Ungdomskör och generöst delat sin kompetens med de unga sångarna. För mig personligen blev veckan extrem med intensivt arbete parat med den inte helt privata förlusten av en älskad far.

Man kan kanske kalla det tillit, att köra rakt ut i mörkret och tänka att med lite tålamod letar sig vägen säkert fram till motorleden. Eller så var det bara trötthet. Lyckligtvis sansade jag mig och satte på gps:en som milt manade fram en u-sväng. 

Det hände i natt på min färd till Västerås efter fredagens direktsända konsert och efterföljande middag med dirigent, solister och tonsättare. Jag hade kört av E18 för att ruska sömnen ur kroppen och iddes inte ta samma väg tillbaka. Det blev några osköna extramil. 

Men middagen var trevlig. Våra gäster - representationen sköttes i detta fall av programchef Hanns Rodell och mig gemensamt - var den mexikanska dirigenten Alondra de la Parra och hennes mor, de svenska slagverkssolisterna Patrick Raab och Johan Bridger och den likaledes svenske tonsättaren Tobias Broström.  

Anledning var framförandet av Broströms slagverkskonsert Theatron tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester. På programmet stod också uvertyren till Candide och Symfoniska danser ur West Side Story av Leonard Bernstein samt Bachianas Brasileiras nr 2 av Heitor Villa-Lobos. 

En fartfylld konsert, som redan före start gav publiken glad energi. Bredvid mig talade två kvinnor om sin förväntan inför att åter se Alondra de la Parra på dirigentpulten. Delegationen från mexikanska ambassaden, som jag hälsat på precis innan, var lika upprymd och på körläktaren fotograferades det flitigt så snart de la Parra gjort entré.  

Dessvärre så till den grad att det blev rummel i salen då konferenciären Katarina Lindblad gjorde sin första presentation. "Det är en kvinna som bara håller på. Säg åt henne att sluta", ropade en man ilsket. 

Middagens samtal var lika rappt som konserten. Vi talade om sådant som familjeliv och föräldraskapets glädje (som av kringresande artister kan avnjutas i alltför liten dos), händelsekedjan som ledde till att Alondra de la Parra knöts till en agentur, hur Tobias Broström fann sin tonsättarbana och om den stora mängd instrument som turnerande slagverkare har att hantera. 

Innan framträdandet i Berwaldhallen med Radiosymfonikerna gjorde Patrick Raab och Johan Bridger en två veckors duoturné med 72 instrument i den egenhändigt stuvade skåpbilen. Inför konserterna tog det dem två timmar att duka upp allting på scenen och sedan halvannan timme att plocka ned och bära ut instrumenten igen. Och själva konsertprogrammet, det var två timmar långt. Så kan en arbetsdag också se ut. 

Radiokören tillbringade två av veckans arbetsdagar tillsammans med Sveriges Ungdomskör och dess ledare Cecilia Martin-Löf. På agendan stod gemensam instudering, radioinspelning och en kort konsert där Sveriges Ungdomskör och Radiokören sjöng tillsammans och var för sig.  

Sveriges Ungdomskör riktar sig till ambitiösa sångare i åldrarna 16-25 år och drivs av den ideella föreningen UngiKör. Kören arbetar i projektform, vilket innebär att ungdomar från hela landet sammanstrålar några dagar och sjunger en massa. Det är inget lyxlir, långa dagar och gummimadrass på klassrumsgolv, men uppenbarligen givande. Cecilia Martin-Löf berättar om hängivna sångare med en enorm kunskapstörst. 

Sveriges Ungdomskör har mött Radiokören en gång tidigare, vilket enligt Cecilia Martin-Löf givit de unga sångarna extra resning. Och det är precis vad vi önskar, att kunna inspirera ungdomarna att satsa på en yrkeskarriär. Bättre guider kan ungdomskören inte få. Sveriges Radios korister är lika generösa som de är kompetenta. 

Att jag körde vilse i natt har sina skäl. Veckan har varit extrem. Yrkeslivets sedvanliga intensitet med möten på rad och en sväng till Göteborg för ett styrelsemöte igår innan konserten - parat med den privat omvälvande och tunga förlusten av en älskad far. 

Fast helt privat är förlusten inte. Min pappa, Sven A Wessman, var en av dem som från 1950-talet och framåt, genom offentliga uppdrag och ett stort personligt engagemang, medverkade till det svenska körlivets utveckling. Den utveckling som med Radiokören, Eric Ericson och hans kammarkör i spetsen ledde till det vi idag kallar "det svenska körundret".  

Helena Wessman, den 19 november 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".