Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Första gången i Oman för turnévana Radiokören

Publicerat lördag 10 december 2016 kl 09.48

Efter en lång resa vaknar Radiokören idag i italienska Turin. Här väntar två konserter med Rai Symfoniorkester och dirigenten James Conlon.  Det avslutar en turné som också tagit oss till Muskat i Oman. Hemma i Berwaldhallen ger Sveriges Radios Symfoniorkester denna vecka två konserter ihop med svenske dirigenten Daniel Blendulf och vår egen solohornist Christopher Parkes.

Få svenska ensembler har turnerat så vidsträckt över världen som Radiokören. Men i Oman har kören inte tidigare varit. Förväntan var därför extra stor då vi i tisdags samlades på Arlanda för den långa resan dit.  

När vi omsider landade i Muskat slog värmen emot oss. I Oman råder ständig sommar med dagstemperaturer runt trettio grader under svala perioder som nu. Varmt var också det mottagande vi fick. Det verkar de flesta vara ense om.  

Vänliga taxichaufförer som guidat på udda ställen, den lokala restaurangen där våra korister togs emot med stor nyfikenhet, körskoleläraren som skjutsade till stranden utan att ta betalt, det smidiga bemötandet på Kungliga Operan i Muskat. De uppskattande berättelserna är många. 

Att vi tackade ja till att framträda i Oman ihop med Rai Symfoniorkester, eller Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai di Torino som det fullständiga namnet lyder, har av somliga ansetts kontroversiellt. Oman är en absolut monarki, enväldigt regerad av sultanen Quabus Ibn Said. 

I vårt beslut utgick vi från det faktum att kulturutbyten sedan länge används för att främja dialog mellan människor och stater och från att Oman är ett land med vilket Sveriges regering har formell kontakt.

Nu, när jag på plats har fått lära mig något om hur landet faktiskt fungerar, är jag än mer övertygad om det riktiga i att tacka ja till inbjudningar av det här slaget. 

För så är det ju, att när man reser till främmande land förändras perspektiven. Personligen har jag under våra tre dagar i Muskat konfronterats med mina egna fördomar och fått uppleva hur de med ökad kunskap delvis har monterats ned.

Plats för Radiokörens och Rai Symfoniorkesters framträdande var Kungliga Operan i Muskat. En blott fem år gammal institution som huvudsakligen baserar sitt utbud på internationella gästspel.

Om jag har förstått det rätt finns det en lokal symfoniorkester samt en rad ensembler för arabisk konst- och folkmusik i Oman, men den västerländska konstmusikens rötter är än så länge grunda. Därför bjuder operahuset varje år in omkring tre tusen gästande artister och musiker. 

Operahuset leds konstnärligt och logistiskt av europeer, men i övrigt verkar personalen ha rekryterats på plats. Som den jämställdhetsivrare jag är noterade jag flera unga kvinnor i ansvarsfyllda positioner.  

Min iakttagelse bekräftades av ett svenskt par jag talade med efter konserten. Båda är disputerade och professorer och har varit internationellt verksamma länge. I Oman har de bott i sju år. Hon är VD för ett hälsoföretag. Han är rådgivare åt den omanska regeringen.  

De menar att i Oman har kvinnor en friare position än många västerlänningar vill tro - kvinnor kan utbilda sig och landet har flera kvinnliga ministrar - och som svenska i Oman hade kvinnan jag talade med inte mött några hinder. 

Det svenska paret och en tjänsteman från svenska ambassaden i Riyadh i Saudiarabien, som jag också mötte efter konserten, berättade att Oman har en stabiliserande roll i regionen. Sultanen bemödar sig om att hålla fred med alla sina grannar och att visa öppenhet mot väst.  

Vi som kommer hit, sa ambassadtjänstemannen, måste å vår sida anstränga oss för att nyansera bilden av de arabiska länderna. Vår uppfattning blir annars lätt nattsvart. Det finns stora svårigheter, men det sker också en utveckling på många plan.

Kungliga Operan i Muskat är en anslående byggnad med glänsande marmor och mässing i entré och publikfoajéer. Fasaden är strikt vit, men rikt ornamenterad.

Konsertsalen är en av de vackraste jag har sett med snidat trä och förgylld ornamentik. Utan publik uppfattade jag akustiken som slamrig, men fylld med människor blev klangen mycket behaglig. De sångare jag talat med tyckte att salen var lättsjungen. 

Egentligen är det en operasalong med orkesterdike och skyhögt scenhus. Kombinationen opera och konsertsal är inte ovanlig, men det unika med operahuset i Muskat är att scenens omvandling sker med kompakta väggar och ett riktigt tak. Inte med lösa skärmar eller "snäckor" som vi sett på andra håll. Alltså kan operan bli ett konserthus "på riktigt" när man så önskar.  

Bakom scenen var det snyggt och prydligt, men som vanligt ganska tråkigt. Under mina, vid det här laget ganska många, turnéer med olika ensembler är det bara i konserthuset Harpa i Reykjavik jag har uppfattat att man haft lika stor omsorg om artisterna som om publiken vad gäller funktion och estetisk upplevelse.  

Nu är vi med Radiokören i Turin och ska framträda i Rai-orkesterns egen konsertsal. Hur den ser ut vet jag ännu inte.

Rai är Italiens public service-bolag och alltså systerorganisation till Sveriges Radio. Symfoniorkestern bildades 1994 genom en sammanslagning av radioorkestrarna i Turin, Rom, Milano och Neapel. Chefsdirigent är amerikanen James Conlon, som också leder vår turné. På programmet står Beethovens Leonorauvertyr nr 3 samt Symfoni nr 9. 

Våra egna radiosymfoniker arbetar denna vecka med den svenske dirigenten Daniel Blendulf. Solist är Chris Parkes, en av Sveriges Radios Symfoniorkesters solohornister. På programmet står Les offrandes oubliees av Olivier Messiaen, Kurt Atterbergs Hornkonsert samt Symfoni nr 5 av Dmitrij Sjostakovitj. 

Det svider att jag inte kan höra någon av Radiosymfonikernas konserter, men lyckligtvis är det ju radioprogram vi gör i Berwaldhallen. Man kan lyssna i efterhand via SR Play eller på webben - också utomlands ifrån.

Helena Wessman, den 10 december 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".