Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Ett riktigt lyckligt äktenskap

Publicerat söndag 12 mars kl 10.15

För andra gången någonsin har Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören denna vecka framfört Robert Schumanns profana oratorium Das Paradies und die Peri. Daniel Harding introducerade verket för stockholmspubliken år 2007. I fredags firade vi hans tio år som chefsdirigent för Radiosymfonikerna.

Första gången han dirigerade Sveriges Radios Symfoniorkester var i januari 2001. På programmet stod Allan Petterssons Symfoni nr 7, Lyrisk svit av Alban Berg samt Symfoni nr 83 av Joseph Haydn.  
 
Då var han blott 26 år. Musiker som var med beskriver honom som duktig, men ung och opolerad. Ändå var det något som fick fäste. Han bjöds in igen och kom tillbaka tre år senare med en riktig tungviktare, Symfoni nr 10 av Gustav Mahler. 
 
I fredags firade vi de tio år vi har haft honom som chefsdirigent – allas vår Daniel Harding – och vi gjorde det med ett lysande framförande av ett av de verk han har introducerat för stockholmspubliken, Das Paradies und die Peri av Robert Schumann.  
 
Medverkande var såväl Sveriges Radios Symfoniorkester, som Radiokören. I solistrollerna hördes sopranerna Christiane Karg och Ida Falk Winland, mezzosopranen Virgine Verres, tenorerna Andrew Staples och Joachim Bäckström samt Ludwig Mittelhammer, baryton. 
 
Innan konserten höll vi en mottagning med fina tal av Sveriges Radios VD Cilla Benkö (som för övrigt utsågs till Årets Chef på Chefsgalan i torsdags) och Daniel Harding själv. Daniel Harding framhöll då, som så ofta, att samarbetet med Radiosymfonikerna är unikt. 
 
"När jag inte är här arbetar jag med orkestrar över hela världen. Väldigt fina orkestrar. Men på inget annat ställe är musikerna lika hängivna i sin vilja att ständigt förbättras, att utveckla och förfina samspel och uttryck." 
 
Musikerna å sin sida säger att Daniel Harding aldrig ger sig. Han håller på och petar tills han får det exakt som han vill – och det älskar de.

De säger också att Hardings utvecklingsvilja lika mycket gäller honom själv. Att han arbetar lika hårt med att förfina sitt eget uttryck, tekniskt och musikaliskt. 
 
Ett riktigt lyckligt äktenskap, således. Ingen avmattning kan skönjas. Vi har skriftligt avtal till sommaren 2019 och projekt planerade långt efter det. 
 
Inför tioårsjubileet har vi tagit fram listor över all repertoar som Daniel Harding har framfört med Sveriges Radios Symfoniorkester. Jag får det till mer än 280 verk.

Några har återkommit ett par gånger, men för det mesta har chefsdirigent och musiker matat fram ständigt ny musik ur den enorma symfoniska repertoaren.

Och då menar jag såväl nyskriven musik, som äldre verk som inte tidigare har presenterats för publiken i Berwaldhallen. 
 
Av listorna framgår också att Radiosymfonikerna och Harding har gjort omfattande turnéer i bland annat Tyskland, Österrike, Spanien, Italien, Japan och Kina. Till det ska läggas lovordade CD-inspelningar, TV-utsändningar och - förstås - allt som har hörts i radio över hela Europa. 
 
Utöver åhörarna i Berwaldhallen och den hundratusenhövdade svenska radiopubliken, hörs Sveriges Radios ensembler årligen av många miljoner europeiska radiolyssnare. Så också i fredags, då konserten sändes direkt inom det europeiska radiosamarbetet EBU. 
 
Stor jubileumskonsert i fredags kväll. Repris av det komplexa verket igår eftermiddag. Man skulle kunna tro att Daniel Harding nöjde sig med det, men jag kan avslöja att så inte var fallet.  
 
Utöver sin ständiga förkovran inom dirigentyrket utbildar sig Daniel Harding till pilot. Det innebär omfattande teoretiska studier och mycken praktisk övning. Skolningen får han huvudsakligen i Västerås där han tillbringar kvällar och helger under sina veckor med Radiosymfonikerna. 
 
Examinationerna blir allt mer avancerade och i lördags förmiddag klarade han testerna för instrumentflygning med flermotoriga plan. Innan han begav sig till Berwaldhallen för att reprisera Das Paradies und di Peri.  
 
Det är något för en konserthuschef att filosofera över en trött söndagsmorgon. 
 
Helena Wessman, den 12 mars 2017.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".