Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Marika i P4 är ett personligt och underhållande program med fredagskänsla.
Marika i P4 tillbaka i etern

Har du blivit utsatt för härskarteknik?

Publicerat fredag 15 januari 2016 kl 11.26
Härskarteknik, maktspråk, maktmissbruk – kärt barn har många namn
(70 min)
Marika Carlsson och Hasse Brontén är tillbaka. Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio
Marika Carlsson och Hasse Brontén är tillbaka. Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio

Japp, Marika Carlsson och Hasse Brontén är tillbaka för att förgylla våra fredagar. I säsongens första program prata de om härskartekniker och maktspråk.

Har du blivit utsatt för härskarteknik? Vad hände då?

Här kan du läsa fler berättelser från lyssnarna!

madcity_105_6: Normalers vanligaste #härskarteknik mot #aspergare är nog att svara på annat än vad a. frågat om. Lär ut att känna igen det!

10:49, 15 January 2016

Ronnie: Yes ja och hurra! Det stämmer så sant som det är sagt! Klockan 13.00 är Marika Carlsson tillbaka som din fredagslyckoruspeppvärd och ciceron att följa rakt in i helgen! SJÄLVKLART vill vi som vanligt dessutom snacka med dig som lyssnar i programmet! I dag undrar vi :

Har du blivit utsatt för härskarteknik? När upptäckte du det?

11:01, 15 January 2016

lotta_2000: En annan dag, ett annat år kanske jag klarar av att tala om det.... Tills dess kör jag RT #marikaip4 #härskarteknik https://t.co/cQBcDsdqdQ

12:54, 15 January 2016

hassebronten: Har du blivit utsatt för härskarteknik? Lyssna på mig och Marika Carlsson i dag 13.04 och skriv till oss i livechatten!

12:54, 15 January 2016

Ronnie: Wohooo! Nu är vi igång! Marika är typ övertaggad och Hasse kan inte låta bli att pika Marika för att han kan mer om det här med att vara programledare än Marika själv. OBS - Hasse har gjort TVÅ sändningar Marika har gjort typ tio gånger så många! =D

13:03, 15 January 2016

Ronnie: Har du blivit utsatt för härksarteknik? Vad hände då? Skriv till oss och berätta! #MarikaiP4

13:14, 15 January 2016

Monica i Mälardalen: Var utsatt i ett äktenskap i 25½ år... Tog 22 år att inse och förstå och då bröt jag upp. Oerhört känslig för detta både i privatlivet och i jobbet som chef! Kram till er! PS är lyckligt omgift idag DS

13:20, 15 January 2016

Ronnie: Tack för att du delar med dig Monica!

13:21, 15 January 2016

Josefin: Jag har blivit utsatt för härskarteknik. Min gamla chef (som jag haft som chef i 7år!!!) vägrade hälsa på mig när vi var på samma utbildning och jag dessutom satt med min nya chef. De enda jag gjorde på gamla arbetsplatsen innan jag slutade var att dra in facket i och med att de pågick mobbing, så efter jag gjort det så har det väl slutat minst 8st....kan ju vara en anledning. Men ett litet hej skadar ju aldrig, dessutom blev jag ju tvungen att förklara för min nya chef varför hon inte hälsade...mogen chef....eller inte....effektiv härskarteknik? Jag gick dock nära sen så hon blev tvungen o hälsa i slutet på dagen��

13:21, 15 January 2016

studiomannen: @RonnieRitter Härskarteknik: ofta. För att inte säga skitofta. Från äldre som klappar en på huvet och liknande beteenden. #MarikaiP4

13:22, 15 January 2016

karinh_AoK: BRA ämne i dagens P4! @MarikaCarlsson & co pratar härskartekniker #marikaiP4

13:22, 15 January 2016

Bhenth: #marikaip4 kör igång i dag 13.05. Så ratta in, vi ska snacka HÄRSKARTEKNIK Har du blivit utsatt?

13:22, 15 January 2016

Anonym : Blev utsatt på mitt förra jobb, vi hade ett kontorslandskap, och jag satt vid mitt bord och läste en elevhem med fötterna på bordet, då kom min förra chef och tog mig i örat, kändes ju lagom förnedrande

13:31, 15 January 2016

didrikbiolog: RT @RonnieRitter: Lyssna på #MarikaIP4 i dag om du vill lära dig mer om härskarteknik! Gäst > @henrikfexeus https://t.co/TsOGuFk5IF https:…

13:31, 15 January 2016

ceciliadjurberg: Yo @RonnieRitter ang ämnet i #marikaiP4 - Wikipedia (som fyller 15 idag!) har sammanställning av härskartekniker https://t.co/4yVk8T81zu

13:31, 15 January 2016

ceciliadjurberg: @walter_iego @RonnieRitter Tror alla sammanhang är aktuella. Lyssna på P4 #marikaiP4 nu så hör du diskussionen :)

13:32, 15 January 2016

Ronnie: Kul att så många gillar ämnet och tycker att det är viktig.Vill du bli uppringd av oss kan du mejla till oss och skriva ditt telefonnummer. Adressen är marikaip4@sverigesradio.se

13:35, 15 January 2016

Jenny: Hej! Jag jobbade på en stormarknad när jag var yngre, don't get me started... :) Som den medelålders mannen som stod i kön och proppade i sig lösgodis. Jag frågade honom om han var medveten om att det räknas som snatteri att äta hälften av godiset innan man betalar (det vägdes i kassan på den tiden, fanns inte självscanning), varpå han hånskrattade och tyckte att då kunde jag väl ringa polisen då! Och fortsatte äta! De andra i kön bara stirrade på honom. Eller de kunder som försökte pruta på en helt felfri vara och när jag sa att det naturligtvis inte gick började gapa om att jag borde skaffa mig en man så jag lärde mig lite respekt, och krävde att få prata med min chef, för HAN var ju garanterat karl, så det blev lite ordning... Och så vidare. Min människosyn hade definitivt fått en rejäl knäck om det inte hade varit för alla fantastiska kunder som vägde upp. <3 Vet iofs inte om det är härskarteknik eller bara rent jävla ohyfs.

Ronnie: Bra fråga! Vi ska försöka hinna med att svara på den!

13:36, 15 January 2016

Good to be nice...: (VILL VARA ANONYM SÅKLART::::) Vill ge ett tips till tjejen vars kille vände allt till sin egen "förlust" etc genom att det plötsligt blev "synd" om honom , när det i själva verket var han själv som utsatt henne.... Detta är ett typiskt beteende från någon med narcissistisk personlighetsstörning, eller drag av. Finns mycket bra att läsa om det på sidan www.narcissism.se eller googla på ordet narcissism, även bra youtube sidor. Otroligt obehagligt att hamna i en relation med människor med narcissistiska drag....det slutar oftast med att man trasas sönder och tror att allt är ens eget fel....de är specialister på härskartekniker ...också ;-) Att läsa och lära så mycket som möjligt om dessa ämnen är bra, mycket av all mobbing härstammar från detta, och föräldrar för över det till barnen....all mobbing i lägre åldrar härstammar från vuxna anser nog jag... Anonym ;-) Tack !

Ronnie: Tack för att du skriver till oss och tack för din utförliga kommentar! Vi kommer att gå djupare in på exakt vad härskarteknik är nu med vår huspsykolog Anna Bennich Karlstedt

13:38, 15 January 2016

Ronnie: Vad är skillnad på att bli utsatt för härskarteknik eller "bara vara "lättkränkt". Huspsykologen reder ut i #marikaip4

13:41, 15 January 2016

anonym: Hej! Kan man ringa till dig Ronnie?

Ronnie: Hej! Man kan mejla till marikaip4@sverigesradio.se och skriva sitt telefonnummer och vad man vill berätta så att vi kan ringa upp!

13:42, 15 January 2016

Anonym: På ett jobb jag hade för några år sedan hade jag en chef som egentligen var en osäker liten kille som var livrädd för att göra bort sig, men med ett stort och starkt yttre. Jag var ny i rollen och hade gjort ett misstag med ett underlag jag skulle ta fram till honom inför ett möte. Det var ett klantigt misstag men inte en katastrof, men efter ett par dagar efter mötet när han fortfarande inte ens hade hälsat på mig så fick jag tillfälle att fråga hur mötet gått? Då svarade han att "han hade varit så förbannad på mig efter mötet så att han hade kunnat flisa sönder möblerna på kontoret"...Då blev jag tillplattad kan jag säga, och vår relation var en katastrof. Jag har aldrig, varken före eller efter det, känt mig så värdelös som jag gjorde på det jobbet.

13:43, 15 January 2016

Ronnie: Påminnner alltså om att du som vill bli uppring - kan både mejla eller skriva till oss här i kommentarsfältet. Glöm då inte att lämna ditt nummer! Självklart kan du vara anonym och vi redigerar allas kommentarer så att inget telefonnummer kommer med.

13:44, 15 January 2016

Ronnie: Det finns sju definierade olika sorters härskarteknik: Osynliggörande, Förlöjligande, Undanhållande av information, Dubbelbestraffning, Påförande av skuld och skam, Objektifiering och Våld eller hot om våld

13:50, 15 January 2016

Ronnie: Har du blivit utsatt för härskarteknik? Vad hände då? Berätta! #marikaip4

13:51, 15 January 2016

Anonym: Tack för ditt tips, Good to be nice!

13:51, 15 January 2016

Carina: Skickat mejl till er! :)

Ronnie: Tack Carina - det har kommit fram! Vi kikar på det =)

13:56, 15 January 2016

Kille: Var går gränsen på härskarteknik och vanliga omedvetna saker man gör för att man inte gillar det man hör. Om man börjar leta för hårt efter härskartekniker överallt kan man börja tycka att titta ner med ögonen för en sekund är en härskarteknik eller en vanlig hostning som råkade ske vid fel tillfälle. ??

Ronnie: Hej Kille! Som vår huspsykolog svarade på frågan handlar det om hur det känns i magen hos den som blir utsatt. Enbart den personen kan faktiskt egentligen avgöra om det är härskarteknik eller inte. Hoppas du är nöjd med svaret!

14:02, 15 January 2016

Marie: Klippet med Göran Persson var ett jättebra exempel! Det var nog pga honom som sossarna förlorade valet! Jag fick nog av hans stil och röstade faktiskt på ett annat parti då.

Ronnie: Bra att det blev tydligt i radion, klippet är ju ursprungligen filmat för tv.

14:04, 15 January 2016

Anonym: Lilla gumman-syndromet! Äldre herre oftast chef som tycker han har rätt i allt. Förekom en del när jag var yngre och jobbade inom bankvärlden. Kommer också ihåg det var ngn valdebatt, vet ej år, men Tomas Östros eller Östblom (nått sånt tror jag..) och Maud Olofsson. Där han i princip uttryckte "men lilla gumman" det förstår du väl att så fungerar det inte.. Vimlar med ögonen och suckar...

14:04, 15 January 2016

Ronnie: Hur bemöter man då härskarteknik? I programmet tar vi hjälp av både huspsykologen Anna Bennich Karlstedt som bland annat tipsar om att synliggöra genom att till exempel be den som kallar en för lilla gumman att man inte uppskattar det.

14:06, 15 January 2016

SusanneBrus: #marikaip4 Två Läkare med härskarteknik lyckades nästan ödelägga mitt liv- Med tur kom jag till en som lyssnade- och blev botad

14:07, 15 January 2016

Ronnie: Anna tipsar också om att man kanske ska försöka att ta upp att man känner sig utsatt för härskarteknik när man inte befinner sig i stunden. Då har man möjlighet att agera utan att känna sig direkt utsatt.

14:07, 15 January 2016

Kille: Ronnie: Hej Kille! Som vår huspsykolog svarade på frågan handlar det om hur det känns i magen hos den som blir utsatt. Enbart den personen kan faktiskt egentligen avgöra om det är härskarteknik eller inte. Hoppas du är nöjd med svaret! Fast då är det ju helt omöjligt att försöka "skydda" sig själv från att bli beskylld för det. Jag menar man kan gå in i en diskussion med intentionen att inte använda några härskartekniker och man är väldigt försiktig med det. Men så råkar det vara något som motparten tolkar som en härskarteknik som man gjort helt omedvetet. Känns orättvist att bli beskylld för något som man inte gjort avsiktligt.

14:09, 15 January 2016

bengtsdotter: Hej! Har ni läst Elaine Eksvärds ypperliga bok på ämnet, Härskartekniker? Jag läste den och fick en del aha-upplevelser kring härskartekniker. Det förekommer överallt och framförallt upptäckte jag att jag själv använde mig av detta ibland...!

Ronnie: Hej - vad för slags härskarteknik la du märke till att du använde dig av själv.

14:10, 15 January 2016

Magnus: På ett jobb jag hade för några år sedan hade jag en chef som egentligen var en osäker liten kille som var livrädd för att göra bort sig, men med ett stort och starkt yttre. Jag var ny i rollen och hade gjort ett misstag med ett underlag jag skulle ta fram till honom inför ett möte. Det var ett klantigt misstag men inte en katastrof, men efter ett par dagar efter mötet när han fortfarande inte ens hade hälsat på mig så fick jag tillfälle att fråga hur mötet gått? Då svarade han att "han hade varit så förbannad på mig efter mötet så att han hade kunnat flisa sönder möblerna på kontoret"...Då blev jag tillplattad kan jag säga, och vår relation var en katastrof. Jag har aldrig, varken före eller efter det, känt mig så värdelös som jag gjorde på det jobbet.

14:11, 15 January 2016

RUMI: Sätt ditt liv i brand. Sök dem som fläktar dina flammor.

14:11, 15 January 2016

Nord: Jag Blir som man ständigt utsatt för härskartekniker av feminister och vänstermänniskor. De gör sitt bästa att förminska mig genom att definera mig som "vit" medelålders för att sedan ignorera, avfärda och baktala. Ingen talar om detta dock då det inte är PK.

Ronnie: Hej vi får se om vi hinner med ta upp din fråga!

14:11, 15 January 2016

Magnus: Medier och det politiska etablissemanget kallar personer som har synpunkter på den generösa flyktingpolitiken för RASISTER i syfta att tysta dom. Är inte det en härskarteknik? Man tystar ju debatten på detta sätt. Jag har svårt att se mig som en rasist trots att jag är för en sansad flyktingpolitik. Och ja , jag mår dåligt av att bli kallad för rasist i tid och otid. /Magnus

14:11, 15 January 2016

Ronnie: Just nu ger Henrik Fexeus exempel på hur man kan hantera en förhandling med till exempel chefen. Hans tips är att hålla koll på MUNNEN. Blir munnen plötsligt sammanbiten och rak som ett streck kan det till exempel betyd att man inte håller med eller gillar det man har framför sig som en punkt i en förhandling på ett papper.

14:13, 15 January 2016

SusanneBrus: #marikaip4 Två Läkare med härskarteknik lyckades nästan ödelägga mitt liv- Med tur kom jag till en som lyssnade- och blev botad

14:14, 15 January 2016

SusanneBrus: #marikaip4 inte botad men behandlad för hjärtsjukdom och ptsd. Är glad jag lever. Hemskt när vissa Läkare dömer utan undersökning

14:17, 15 January 2016

jimb: det är jobbigt när man diskuterar och den andra saknar argument och då har fått förklarat hur jag resonerarn och fått höra att jag använt härskarteknik. jag tappade hakan (en gång har det hänt, det handlade om bra eller dåligt att 'tvingas' jobba ihop med utlänningar, jag ser inte ner på folk så mycket) då stod jag bara där och kände mig dum.

14:17, 15 January 2016

PIA: Vad gör man som passiv tv-tittare och radiolyssnande när man ständigt blir utsatt för maktspråk och härskartekniker ?

Ronnie: Hej Pia - hur menar du då?

14:17, 15 January 2016

Ronnie: Har du utsatt någon för härskarteknik? Vad gjorde du då eller vad sa du då? Berätta! #MarikaiP4

14:22, 15 January 2016

perraponken: @RonnieRitter Jag utropade mig till Kejsare av vår lägenhet. Fan, vad pisk jag fick av hustrun...

14:25, 15 January 2016

BabaGanou: RT @inkonsekvenshen: Jag kritiserade en kvinnlig politiker för inkompetens samtidigt som jag var man. https://t.co/2fCaYY1ygv

14:27, 15 January 2016

Ronnie: Marika har själv utsatt andra för härskarteknik ... tror hon i alla fall. ... men panelen håller inte med om att det är härskarteknik att vara tyst som lärare i ett klassrum tills man får alla elevernas uppmärksamhet.

14:29, 15 January 2016

jimb: dessa som upplever sig utsatta för medias 'härskande' är kryptorasister. inte medvetna om at deras ställningstagande är vad det är. detta är bra.

Ronnie: Hur menar du då?

14:31, 15 January 2016


Vända ryggen till, undanhålla information och objektifiera - vilka härskartekniker känner du till? Marika Carlsson och Hasse Brontén reder ut med hjälp av experterna Henrik Fexeus och Anna Bennich Karlsted.

Vända ryggen till, undanhålla information och objektifiera - vilka härskartekniker känner du till? Marika Carlsson och Hasse Brontén reder ut med hjälp av experterna Henrik Fexeus och Anna Bennich Karlsted.

14:43, 15 January 2016

Ann: Måste säga att det här var ett så himla bra ämne att ta upp o ni gör det verkligen bra allihop! Ni tar fram ett spöke i dagsljus. Mycket lärorikt och nyttigt att ha med sig i bagaget!! Trevlig helg!

Ronnie: Tack snälla Ann! Vad kul att du gillade programmet! =D

14:43, 15 January 2016

jimb: mig lämnade ambulansen medvetslös på toagolvet. jag 'vill inte' få hjälp. det var nog för äckligt. det var två aggressiva tjejer som vägrade röra eller hjälpa mig upp. jag tuppade av tredje gången av smärta. när jag vaknade var där ingen skrikande blondin kvar, hade åkt....

14:44, 15 January 2016

bengtsdotter: ja, en klassiker... "du som är så bra på XXX, kan inte du hjälpa mig med...." Personen ifråga hamnar i en jobbig situation att avsäga sig sin talang för det givna området och hjälper därmed till..

Ronnie: Ha ha! Oj oj! Hög igenkänning på detta! MVH / expert på allt som rör teknik oavsett om det gäller att öppna mejlen ;)

14:46, 15 January 2016

RAWSURREAL: @inkonsekvenshen @RonnieRitter Det blir inget sex förän du diskat!

14:47, 15 January 2016

Lotta : Även jag har upplevt härskarteknik i sjukvården. Jag hade haft ryggproblem en längre tid. Lyckades dock få en tid med en ortoped läkare som kom in med ett helt hov av sköterskor. Han talade över huvudet på mig hela tiden och avslutade med kommentaren: ja, vi får väl kosta på dig en magnetröntgen då...

14:48, 15 January 2016

jimb: att bli kallad 'duktig'. hundar är duktiga...voff voff...det kan kännas förminskande...

Ronnie: Tack för din kommentar!

14:49, 15 January 2016

Ronnie: Henrik Fexeus biktar sig och berättar att hans eget bästa tips på att använda härskarteknik när man är arg på någon är att "Sätta punkt och gå". Han berättar att han till exempel bara säger : "Är du bara dum i huvudet är det det som är problemet" ... sen lämnar han personen han bråkat med och går därifrån. OBS - han poängterar också att man i så fall absolut INTE ska använda svordomar.

14:51, 15 January 2016

Ronnie: Tusen tack alla som har skrivit till oss både här och på mejlen. Här är ett sista exempel som vi tycker borde får vara med. Anonym har skrivit: "Hej min dotter blev utsatt för härskar teknik när hon gick i en dansskola Det var 2 grupper som gjorde övningar och när min dotters grupp hade varit inne och gjort sina övningar så sa läraren till min dotter Men Emma skall inte du också vara med och göra övningar Så var läraren hela tiden mot min dotter."

14:57, 15 January 2016

Ronnie: Nu sätter vi fart omedelbart med att klippa ihop podden! OBSERVERA att det kan ta ett tag innan den är klar - men om en timme ungefär bör det gå att ladda ner programmet!

14:58, 15 January 2016

Har du varit med om att blivit klappad på huvudet, men fattat det först efteråt? Så är i alla fall fallet med Marika Carlsson.

Och vad har Hasse för erfarenhet av maktspråk som gammal polis? Vi får påhälsning av psykologiske illusionisten Henrik Fexeus och vår huspsykolog Anna Bennich-Karlstedt.

Missade du att höra av dig till oss i direktsäningen?

Hör av dig till oss på sociala medier eller mejla!

Tagga oss på sociala medier #MarikaiP4

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".