Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
konst

Ola Pehrson i maktens hjärta

Publicerat tisdag 8 september 2009 kl 07.46
1 av 2
Ola Pehrson: Desktop (1999)
2 av 2
Winfile.exe (1997)

Konstnären Ola Pehrson omkom, tillsammans med större delen av sin familj, i en bilolycka påsken 2006. Han var då 42 år gammal och i full färd med att etablera sig på den internationella konstscenen. Året innan hade Moderna museet köpt in det som kom att bli hans sista verk, installationen Hunt for the Unabomber. Men mest känd blev han nog för Yucca Invest Trading Plant (1999), där en yuccapalm - med viss framgång - fick jobba som börsmäklare.
   Nu har visar Färgfabriken i Stockholm en retrospektiv över Ola Pehrsons korta konstnärskap.

I fästet, i den gröna vardan
Den tidiga spiken, och i tanken: ett rop

Nog låter det som modernistisk poesi, alltid, det Ola Pehrsons Autopoet (1995) spottar ur sig. Från 15.000 ord ur tio framstående, svenska 1900-talspoeters verk sätter en slumpgenerator samman ett, potentiellt, närmast oändligt antal dikter. En del riktigt bra.
   För snart 15 år sen tog jag autopoeten för ett rått skämt på den moderna lyrikens bekostnad. Nu, i ljuset av det konstnärskap som vecklar ut sig i Färgfabrikens stora sal, ser jag att det snarare är ett första försök att närma sig maskinens själsliv.

Installationen Desktop (1999) är en scenografisk replik på gränssnittet Windows -95, med ikoner i frigolit hängande i fiskelina framför en windowsgrön vägg. En kamera filmar av scenen och bilden projiceras, i realtid, i en liten dator. Det ser ut nästan precis som vanligt.
   Det kanske låter banalt, som ännu en lustighet, men det är faktiskt en liten uppenbarelse. Som att man ser Pc:ns skrivbord, för första gången. Man kan inte ta det för givet längre.
   Och hur är det egentligen med alla dom här gränssnitten vi använder, dagligen, för att orientera oss i världen och förätta våra värv?
   Vad väljer tekniken egentligen bort åt oss? Hur mycket styr den våra val? Vad gör egentligen Microsoft och Google med våra liv?

Ola Pehrson var ingen särskilt originell konstnär. Ambitionen att göra maktstrukturer synliga genom den här sortens "främmandegörande" grepp, hör till samtidskonstens mittfåra. Men han var en av de få som kunde få mig att tro på de kritiska flosklerna. Det fanns någonting omedelbart klargörande i många av hans arbeten. Klargörande, och därigenom frigörande.

Ett särskilt spår i hans konstnärskap kretsade kring hans mor, som var hemmafru och familjens självklara centrum. Hennes samlade menyer, från 45 års middagsbjudningar, är ett gripande monument över livets flykt, i snirklig handstil. 
   Att, som man gjort på Färgfabriken, placera de här verken i utställningens hjärta, har en poäng.
   Hur avlägsen och abstrakt den än kan förefalla, är det ju här - i det närmaste - den formar våra liv. Makten.

Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".