Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Babel" - kärleksfull och skoningslös

Publicerat fredag 27 oktober 2006 kl 10.11

Den mexikanske regissören Alejandro Gonzales Iñárritus senaste film ”Babel” uppmärksammades stort på filmfestivalen i Cannes i våras där han belönades för bästa regi.

Precis som i sin två föregående filmer ”Älskade hundar” och ”21 gram” så arbetar Iñárritu i ”Babel” tillsammans med manusförfattaren Guillermo Arriaga och fotografen Rodrigro Prieto, som båda har stor betydelse för filmernas karaktär. ”Babel” går idag upp på biografer över hela världen, så även i Sverige och Gunnar Bolin har sett den.

En ensam kvinna i en blodröd klänning stapplar fram i öknen. En naken tonårings kropp, blek mot Tokyos natthimmel en plågad marockansk getbonde söker skydd i en stenöken där ingen kommer undan. Iñárritu är en passionerad bildberättare och han fortsätter med sitt fria förhållande till tiden i berättandet. Filmen hackas upp av bilder från dåtid och framtid.

Ibland har jag velat värja mig inför hans suveräna filmkonst, jag känner mig distanserad som om Iñárritu är för bra för sitt eget bästa. Det är så perfekt, så intrikat hoptvinnade händelse - och tidstrådar, så vackert foto och fantastisk musik att jag till sist blir mer imponerad än gripen.

Men ”Babel” är, på gott, en mer avskalad historia. I en buss på väg genom det tysta stora Marockanska bergslandskapet sitter det känslomässigt stumma paret Richard och Susan, spelade av Brad Pitt och Cate Blanchet, med totalt gehör för rollerna, för det utsatta både i psykiska och - ska det visa sig, rent fysiska känslor.

Oavsett om Iñárritu arbetar med amatörer eller med de allra största proffsen så utvinner han en nästan obeskrivlig närvaro av varje skådespelare, ingen kan nämnas före någon annan.

Till det yttre är ”Babel” som namnet antyder en berättelse om kommunikationssvårigheter, men mer sällan som i bibelns Babels torn, rent språkliga problem. Kommunikationen haltar kulturellt, känslomässigt och inte minst i ett makt - eller klassförhållande. Kan den svart arbetande hushållerskan någonsin kommunicera med sina välbärgade arbetsgivare? Kan den marockanske guiden förstå, eller förstås, av den amerikanske eller japanske turisten och kan den fattige ställa sitt liv tillrätta efter en katastrof.

Nej, här finns bara helikoptrar som kan sänkas från skyn för att rädda de som redan har. Iñárritu är kärleksfull mot alla sina rollfigurer oavsett klass, men han är skoninglös i bilden av vem som värderas högst.

                                                           Gunnar Bolin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".