Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Soffan i centrum i Garpes nya pjäs

Publicerat onsdag 1 november 2006 kl 07.50

Älskar dig också, så heter en ny pjäs av Margareta Garpe som hade urpremiär på Stockholms Stadsteater i helgen. Garpe, som verkat som journalist och som på 70-talet tillsammans med Suzanne Osten skrev Jösses Flickor har också bl.a skrivit Till Julia, Prövningen, Alla dagar, alla nätter, Limbo...

Älskar dig också är ett nutidsdrama om en svensk familj, som befinner sig på ett hotell i Spanien, för att den ena dottern ska gifta sig där.

Och vad ska man säga? Den här genren verkar vara här för att stanna – ja, den verkar ha blivit en genre, helt enkelt... För Älskar dig också är en oerhört välskriven text, en sorts bruksteater med stark samtidskänsla, men med ett skikt av så blank fernissa att det är svårt att värdera den.

Kanske är det soffans fel. Jag gjorde för ett antal år sen ett radioprogram om teater i Los Angeles, ett program som fick rubriken ”Med soffan i centrum” för att jag upplevde att det var en sorts tv-estetik över så mycket av dramatiken där. Min tes var att skillnaden mellan den konstnärliga teatern och underhållningsteatern i princip kunde sammanfattas med soffan.

Och här står den, i centrum, en hel soffgrupp i den rymliga hotellrumssvit scenografen Charles Koroly har skapat med en fond av klapperstensstrand och hav. Det är snygga kläder, snärtiga repliksksiften och en toppensemble på mycket gott spelhumör.

Lennart Jähkel är ett vidunder, en entreprenör av den sort som sällan syns på teaterscenen, stenrik och framgångsrik, men utan polityr – en charmig buffel. Före detta hustrun, spelad av Jessica Zandén är däremot journalist som fått sluta vid TV för att hon passerat 50 – sparsam, sparsmakad och bildad. Och det är kul att Zandén är tillbaka på scenen – hon har en komisk tajming och mild bitskhet.

De spelar så bra ihop, dansar så bra ihop och de är så bra ihop med de sceniska döttrarna: Vanna Rosenbergs naiva Annie, bortskämd klädskapare och Helena af Sandebergs, lite tuffare men lika bortskämda fotograf med katastrofområden som arbetsfält.

Och så städerskan Aisha (Isabel Munshi). Ett porträtt som är mer en skiss eller skugga än en verklig rollgestalt.

Men det är ändå en viktig skugga – inte minst för att den är Margareta Garpes egen påminnelse om förhållandet mellan världens härskar- och tjänarklasser. Den vill vara politiken, mitt i den lagom-psykologiska ping-pong hon behärskar så väl.

”Älskar dej också” är underhållning, soffan står stadigt kvar under kristallkronan - men det är klyftig underhållning.

Anneli Dufva

anneli.dufva@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".