Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ge Drottningholmsteatern pengarna!

Publicerat torsdag 23 november 2006 kl 07.48

Drottningholms slottsteater har under många år haft en krympande ekonomi och spelar allt färre föreställningar. För att råda bot på den situationen och analysera hur man kan förändra hela verksamheten tillsatte den förra regeringen en statlig utredning. Den fick namnet Klenoder i tiden och skrevs av Keith Wijkander. Remisstiden för utredningen om Drottningholms slottsteater går ut den 30 november 2006 och Kulturnytts operakritiker Per Feltzin har läst den.

Egentligen är det hur lätt som helst. Världens äldsta och enda fungerande operahus i originalskick från 1700-talet, en unik teater - och då menar jag verkligen Världsunik - har sakta men säkert tömt sin kassa. Dels på grund av en hel del egna felaktiga beslut, dels, och främst, på grund av beslut som andra gjort. Dessutom har de ett gammalt uppdrag att också ta hand om Sveriges Teatermuseum.

För mig är det enkelt: Ge Slottsteatern pengarna och låt nån annan ta hand om museet.

Utredningen föreslår, kortfattat, att man slår ihop Teatermuseet med Dansmuseet och att Drottningholms Slotteater blir en slags filial till Kungliga Operan. Vissa konstnärliga och administativa resurser kan enligt utredningen utnyttjas tillsammans.

Reaktionerna från Drottningholm till just det sista här har varit hetsigt negativa. Kungliga Operan är positiv, man har lagt ett liknande förslag själv. De tycker att de ändå samarbetar så mycket om resurser och kunskap att de kunde höra ihop helt och hållet.

Lägger man örat till marken verkar historien fylld av gamla oförrätter och totalt olika syn på saken. Det finns också en märklig oförsonlighet från Drottningholms håll i diskussionerna som förts främst i Svenska Dagbladet och i vår grannkanal P2. Det är som skriket innan ett litet djur ska gå till slakt. Drottningholms slottsteater ser inte operan som den trygga förvaltaren och den gode vännen utan mera som jätten glufs-glufs. Vilka skäl de har till det vet jag inte och de är inte omedelbart synliga.

Men de här reaktionerna förändrar inte saken för mig. Min åsikt är att en så unik spelplats borde få större stöd än vad den fått hittills. Det rör sig om 3-4 miljoner mer. Men kanske borde stödet villkoras. De borde ha krav på sig att ha konserter i parken och mindre teaterföreställningar i foajén - något som föreslagits. Att VDn suttit så länge - är det bra? Kanske man borde arbeta enligt principen där ett verk med stor tyngd och specialkunskap varvas med något omedelbart publikt. Som när man till exempel varvar Wagner med Puccini på just Kungliga Operan.

Förhoppningen är att mer pengar kan ge fler föreställningar och fler skriverier vilket sen kan locka nya sponsorer. En tanke i denna nya tid.

                                                                  Per Feltzin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".