Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Londons musikaler skärskådas

Publicerat tisdag 5 december 2006 kl 07.46

Över 300 000 svenskar åker till London varje år och även i år strömmar publiken till musikalernas West end...men det mesta av underhållningen kommer från Broadway.

David Richter har botaniserat i Londons teaterdistrikt och konstaterar att humorn fått ta allt större plats på musikalscenerna - bl a genom Spamalot...

Även Spamalot innehåller såklart sången som finns med i alla musikaler - här med tydlig adress till allt Lloyd Webberiskt

Det här är muskalen som bygger på filmen Monty Pythons galna värld från -74 och som Eric Idle bearbetat för scenen. Förväntningarna i London var skyhöga efter storsuccén på Broadway. Och resultatet?. Jodå, den orolige kan andas ut. Nog har Spamalot samma galna och fåniga humor som Monty Python, och dessutom underhållande från början till slut. Men det är också en föreställning som definitivt inte hade sett ut som den gör om det inte vore för Mel Brooks The Producers som ju kom några år tidigare och som nu går in på sin sista spelmånad i London. Båda är en drift med genren, showbusiness och inte minst med sig själv.

The Producers återuppväckte musical comedyn. Och det märks även i London. Några kvarter bort på Noel Coward Theatre går Avenue Q, som snart även kommer upp i Stockholm. Den som upphovsmännen Lopez och Marx gjorde för dem som inte giller musikal. Och det blev en med dockor i huvudrollerna. Men att det är allt annat än barnshow framgår av nummer som Everybody is a little bit racist eller The internet is for porn. Det hela är ändå gjort med mycket värme och stora glimtar i ögat.

Det blir allt mer tydligt att de flesta nya musikalerna i London kommer från USA och har ofta redan haft framgång på Broadway. London har ännu fått någon riktig arvtagare till Andrew Lloyd Webber. Undantaget är väl då Elton John vars Billy Elliot häromveckan passerade 1 miljon besökare.

Och visst har även de genomkomponerade och tunga musikalerna fortfarande en plats i England. Den socialt engagerande Caroline or Change på National theatre, även den en amerikansk import, är förvisso en i mitt tycke lite stillastående musikal men ändå berörande från första till sista ton.

Besvikelse är däremot Trever Nunns välgjorda men lite tröga nya uppsättning av Porgy and Bess på Savoy theatre.

Av årets premiärer är Stephen Schwartzs Wicked den som mest uppfyller schablonbilden av genren. Det här är musikalen för de med tonårsfilickan kvar i sig - där allt från sviken vänskap till kampen om dröm-mannen avhandlas, och till det en strid ström av skickligt komponerade ballader med stadigt växande storvulenhet enligt klassiskt musikalrecept...

David Richter

david.richter@sr.se

The Producers som det talades om i inslaget avses att sättas upp i Stockholm - på Stadsteatern och då troligtvis tidigast 2008.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".