Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Böcker om Tjetjenien

Publicerat onsdag 20 december 2006 kl 11.55

En av den gångna höstens mest uppmärksammade nyhetshändelser var mordet på den ryska journalisten Anna Politkovskaja, mest känd för sin regimkritiska rapportering om kriget i Tjetjenien. Efter mordet har det hunnit komma två böcker i Sverige om just detta krig, dels den helt nya svenska boken ”Kriget i Tjetjenien” av Vera Efron, dels den tjeckiska reportern Petra Prochaskovas prisbelönta ”Aluminiumdrottningen”, nu i svensk översättning. Fredrik Wadström har läst båda.

Det är verkligen ambitiösa böcker det här, fast på helt olika sätt. Det är framför allt två saker som skiljer dem åt: dels perspektivet på kriget, dels den journalistiska tekniken.

Om vi börjar med Vera Efrons ”Kriget i Tjetjenien” så anlägger den vad vi kan kalla ett makroperspektiv. Här handlar det om Sovjetunionens sammanbrott, muslimsk extremism i norra Kaukasus och hur den ryska armén handskas med rebeller och terrorister under krigets olika skeden. Civilbefolkningens lidanden däremot - det som intresserat flera andra journalister, till exempel den nu mördade Anna Politkovskaja - det skymtar mest förbi i bisatser. Vera Efrons bok är främst en skildring av soldaternas krig med kapitelrubriker som ”Slaget om Groznyj”, ”Militära strategier” eller ”Den sista stormen”. I slutet finns till och med en 26 sidor lång vapenbilaga där olika vapentyper och militärfordon beskrivs i informativa text- och bildpresentationer. Efron ifrågasätter visserligen beslut av ryska politiker och är på flera punkter kritisk mot den ryska militärens agerande. Men grundtonen är ändå att blodbadet är ett nödvändigt ont i det samtidshistoriska politiska spelet och mot bakgrund av den hårdnackade tjetjenska separatismen. ”Kriget i Tjetjenien” är också ett försök att kvantitativt beskriva kriget. Hur många dog i det och det slaget, exakt vilket klockslag inträffade den och den händelsen, hur många sprängladdningar desarmerades en viss dag. Vera Efron anlägger faktiskt ett rent sovjetiskt perspektiv på historien, politiken och människan.     

Den tjeckiska reportern Petra Prochaskovas skildring av kriget i Tjetjenien kunde inte vara mer annorlunda. Vi kan kalla det för ett mikroperspektiv. Boken ”Aluminiumdrottningen” består av sex stycken mycket närgångna reportage av sex kvinnor i Grozny. Prochaskova träffade kvinnorna när hon var hjälparbetare i Tjetjenien. Några av kvinnorna är ryskor, de andra tjetjenskor. Här finns småbarnsmamman som samlar järnskrot för att sälja och här finns den gamla gumman som bosatt sig i ett halvt översvämmat skyddsrum. Det de har gemensamt är att de inte lyckats fly utan blivit kvar i förödelsen och kaoset. Prochaskova talar metodiskt med kvinnorna under en rad enskilda möten. Hon ställer personliga, privata och ibland också intima frågor. Hennes sikte är inställt på hur kriget förändrat deras liv. Vad gör kriget med en människa? Och här framstår både militärerna och politikerna på båda sidor som lika stora banditer.

Men så var det där med den journalistiska tekniken också. För medan Petra Prochaskova är helt genomskinlig i sitt sätt att jobba är Vera Efrons bok en grumlig gröt av tveksamma faktauppgifter och illa underbyggda åsikter. Första och andrahandskällor används på ett väldigt slängigt vis och ibland finns det inga källhänvisningar alls. I kapitlet ”Terrorn som vapen” räknar till exempel Efron upp tjetjenska terrordåd som bakgrund till att ryssarna var tvingade att återuppta kriget. Problemet är bara att medan vissa av de angivna dåden otvivelaktigt utförts av terrorister är andra ännu helt ouppklarade och föremål för en rad spekulationer.     

I Prochaskovas ”Aluminiumdrottningen” finns inga sådana problem. Om läsaren vill ifrågasätta ett beslut hos författaren, irritera sig på en intervjufråga eller kritisera en slutsats så finns allting där helt redovisat. Och det gör också att ”Aluminiumdrottningen” tränger under ytan på ett helt otvunget vis. Det är en ovanligt trovärdig krigsskildring.

Fredrik Wadström

fredrik.wadstrom@sr.se  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".