Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inträngande om Wallenbergs

Publicerat torsdag 4 januari 2007 kl 07.47

Att verka men inte synas har länge varit den mäktiga familjen Wallenbergs valspråk. Men nu har dom öppnat sina fotoalbum och filmarkiv för doklumentärfilmaren Gregor Nowinski. I hans dokumentärserie ”Wallenbergs - historien om ett svensk finansimperium”, som visas i SVT just nu, berättar de i utförliga intervjuer om både affärer och privatliv. Negar Josephi har tittat.

Det hela börjar med ett album som öppnas, det är fyllt av svartvita familjebilder. Arkivbilderna av den stilige Marcus och charmören Jakob Wallenberg som lapar sol på segelbåtar och vinkar hej hej till oss från den sköna skärgården fångar all min uppmärksamhet och koncentration.
  Nowinski berättar allt från början. Hur industrialismen och det moderna banksystemet nådde Sverige när André Oscar Wallenberg 1856 grundade Stockholms Enskilda Bank, föregångaren till dagens SE-bank. Hur den skuldsatte tändstickskungen Ivar Kruger gick under och Wallenberg tog över, om socialdemokratin och samförståndsandan.
  Men det är trots allt inte affärerna som Gregor Nowinski koncentrerar sig på. Han vill berätta om dynastin Wallenberg, en modern svensk historia och om pappor, söner och bröder. Sveriges egna Rockefellers.
  Här presenteras både de gamla Wallenbergarna och de nya. Bara män förstås, här verkar inte ha funnits några starka ”Alexis:ar” som i 80-talets tv-serie Dynastin. Bara ett fåtal kvinnor syns till i dokumentären, vilket är lite synd för jag undrar vad kvinnorna har hållit hus i det Wallenbergska imperiet.
  I kvällens avsnitt handlar det om pappa Markus och sönerna Marc och Peter och det är nu det blir riktigt spännande, som en thriller. Ibland får man hämta andan och samla sig, för det är lätt att tappa tråden. Och det är inte nog med att Wallenbergarna låter sig bli filmade, den åldrade Peter berättar också om broderns självmord på ett personligt sätt och om sitt komplicerade förhållande till sin far. Han säger själv att han föredrar att glömma sista gången han såg sin far. Det sista mötet vill jag självklart veta mer om, men gränserna till det alltför privata är tydliga.
  Wallenbergdokumentären är genomarbetad och de två nivåerna, den historiska och den personliga, hanteras på ett mycket skickligt sätt. För min del kunde filmen gärna fortsatt i tre timmar till, för det är svårt att tröttna på en film om Sveriges mäktigaste familj.
  Familjen Wallenberg är ju så mycket intressantare än både Fuglesang och Kungen.

Negar Josephi

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".