Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framtidens USA i litteraturen.

Publicerat tisdag 9 januari 2007 kl 11.36

Hur kommer USA att bli efter president Bush? Vad betyder demokraternas seger i kongressvalet? Vill amerikanska medborgare ha fred eller krig? Ja, vilken bild av framtidens USA är den sanna? Mikael Timm har läst två böcker som sysslar med amerikaners bilder av sig själva. Dels ”The Shape of things to come” av kulturhistorikern Greil Marcus, dels ”Släktvapnet”, en ny deckare av James Lee Burke.

Sammanställningen av de här två böckerna kan verka märklig men är egentligen – ja, rätt amerikansk. Det handlar om kollektiva självbilder. Greil Marcus blev känd som en av de första rockskribenterna som tog musikformen på allvar och analyserade den som konst. Med åren har han utvecklats till en författare som kopplar samman populärkultur med statsvetenskap till samtida amerikansk idéhistoria. James Lee Burkes deckare från Louisiana är en serie utgrävningar av sydstaternas historia. Bägge författarna rör sig på en olycksplats eller kanske ett slagfält där det förflutna krockat med nuet.

Greil Marcus nya bok The Shape of Things to come har undertiteln Prophecy and the american voice. Marcus börjar med Lincolns tal och jämför med författaren Philip Roth, filmaren David Lynch och punkbandet Pere Ubu. Han studerar deras verk in i minsta detalj. Vilka idéer, vilken historiesyn dominerar? Det är en serie amerikanska självbilder.

James Lee Burkes första berättelser om polisen Dave Robiceaux var ganska standardiserade deckare om våld men eftersom de utspelas kring New Orleans är de fyllda av amerikansk historia. Och för var bok har Lee Burke blivit alltmer av en historiker. Titeln på den senaste Crusaders Cross antyder att det förflutna är en tung börda att bära.

När journalister analyserar amerikansk politik använder de faktorer som ekonomisk tillväxt, hur befolkningens sammansättning ändras, kontroll över medierna etc. Marcus utgår istället från att konsten formulerar det som kommer. Svaret på Lincolns tal finns i Lynch bisarra filmer eller Allen Ginsbergs dikter och de pekar i sin tur ut framtiden.

Vid första läsningen verkar det yvigt, men när Marcus blick sveper över horisonten ser han enskilda konstverk som bildar en gemensam bild. Det kan vara ett fotografi, ett tal, en bok, en sång. I allt syns hur USA utvecklas, bara man ser efter noga.

Marcus letar oroligt vidare, James Lee Burke tittar istället envist på samma ställe: den amerikanska södern. Hans hjälte Robicheaux har utvecklats från alkoholiserad snut till en slags kulturhistoriker. Brotten i den senaste boken, Släktvapnet som den heter på svenska, är inte ovanlig: det gäller bestialiska seriemord. Det intressanta är att lösningen finns i det förflutna, eller – ännu mer intressant – i hur de olika personerna tolkar historien.

Deckaren Robicheaux tror inte att förändring är möjlig, Det som varit är starkare än alla försök till förändringar. För Greil Marcus är förändringen oundviklig.

Där de synfälten möts syns framtidens USA.

Mikael Timm

mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".