Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsten och kapitalet - del 3

Publicerat torsdag 18 januari 2007 kl 07.50

Det ska bli vanligare med kultursponsring, om regeringen får bestämma. och därför tittar Kulturnytt den här veckan närmare på några konstinstitutioner som ligger i framkant inom sponsring.

Småländska Virserums konsthall, är känd för sin folkliga och maktkritiska utställningar, t.ex. ”Hata Sydkraft och Telia” en utställning om stormen Gudrun, som fick byta namn till ”Älska Sydkraft och Telia” efter protester. Men Virserums konsthall samarbetar med näringslivet också. Inte minst i sommarens stora Träutställning: en blandning av konst och ren branschmässa för skogs- och träindustrin. Kulturnytts Mårten Arndtzén ringde upp konsthallschef Henrik Teleman i Virserum.

- Vi vill ju att trä förädlas mer, så att det ger mer pengar och jobb på landsbygden, säger Henrik Teleman.

Virserum ligger mitt i smålands mörkaste avfolkningsbygd, en gammal industriort med pappersbruk och möbelindustrimuseum - men inte så värst många jobb. Så det är av omsorg om sitt framtida publikunderlag som man 2004 gjorde den första Träutställningen - där 160 företag visade upp sina träprodukter i ett nybyggt hus av trä och kartong, varvat med träskulpturer av Torsten Rehnqvist, Stina Ekman med flera.

”Man måste skapa ett träkonsumtionsbehov” slår Henrik Teleman fast i skriften ”Trärevolutionen”, utgiven av Virserums konsthall. Och för att uppnå det måste man skapa en ”spännande och attraktiv berättelse kring skogen och träet, och man måste placera den där den gör mest verkan”. Förklarar han och låter som en riktig PR-konsult.

- Det är ju marknadsföring. Sedan är det upp till mig att få den marknadsföringen ideologiskt acceptabel för det Virserums konsthall står för. Det tycker jag att vi kunnat. Vi skapar inte vilka idiotiska berättelser som helst.

- Intresset för bondeyrket har ju ökat av ”Bonde söker fru” och ”Farmen” men sådant hade ju vi aldrig kunnat göra, skrattar Henrik Teleman.

Utställningen ”Älska Sydkraft och Telia” som egentligen hette ”Hata Sydkraft och Telia” kanaliserade smålänningarnas frustration över långvarig strömlöshet och brutna telefonlinjer i stormen Gudruns spår. Den ingick i projektet ”makten.nu” där Virserums konshall tillsammans med Riksutställningar, Malmö museer och några till bestämde sig för att granska den politiska och ekonomiska makten i Sverige. Makten.nu fick en del uppmärksamhet - men rann ut i sanden. Bland annat för att finansieringen var så skral - ett par hundra tusen från kulturrådet, det var allt. Att jämföra med sommarens Träutställning som beräknas landa på 6 miljoner. Och även om Henrik Teleman är nöjd med sina samarbeten med näringslivet är han ingen anhängare av ökad kultursponsring i allmänhet.

- Om näringslivet ska stå för mer av kulturlivets kostnader kommer näringslivet att få mer inflytande över kulturlivet. Näringslivets roll är att tjäna stålar, inte att vara snälla, humanistiska och gulliga. Det måste man komma håg hela tiden. Och det finns en väldig massa konst- och kulturprojekt som inte kan betalas med näringslivspengar.

                                                         Mårten Arndtzén

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".