Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Folkligt, festligt, fullsatt: Cullbergbaletten!

Publicerat måndag 5 februari 2007 kl 07.50

Folkkära Cullbergbaletten fyller 40 år i år och det firar man med en stor jubileumsföreställning på Dansens Hus i Stockholm. Det var fullsatt i salongen på helgens premiär, många tidigare Cullbergdansare var där och andra kända ansikten från Danssverige, kulturministern och många andra, bland dom Kulturnytts recensent Cecilia Blomberg.

Och firandet börjar redan ute i foajén. Yvan Auzely - ett av de mest kända namnen genom Cullbergtiden - är uppflugen i en trapets och spelar på en altsaxofon.

Bredvid honom en Birgit Cullbergdocka i röd vid klänning och långt hår som faller ner över ansiktet. Kompaniets moder.

Utkastad från Stockholmsoperan på 50-talet - fick hon så småningom revansch både på hemmascenerna och ute i världen. Hennes betydelse för svenskt dansliv kan inte nog betonas

Och den här 40årsfesten är framförallt en hyllning till det som varit. Ett tacksamt citerande ur den egna repertoaren som hunnit lägga mer än 150 verk till sin lista och som sig bör - börjar själva föreställningen med ett utdrag ur ett av grundaren Cullbergs verk. Romeo och Julia från 1969.

Sen är det faktiskt ren njutning i cirka 2 timmar. Både kära återseenden - med tonvikt på Mats Eks koreografier och nyskapade stycken av nuvarande ledaren Johan Inger och av Alexander Ekman.

Mats Ek som den konstärlige ledare och koreograf som gjort kompaniet omtalat ute i världen, och så en yngre generation som ska föra Cullbergbalettens rykte vidare. Den riktningen har inte blivit riktigt tydlig än - även om det finns hopp. Alexander Ekman har fingertoppskänsla för att lyfta fram det absurda. Skapar dans och musik genom att ge form åt rytmiskt hostande. Formaliserad vardagsrealism som ganska omgående går över styr.

Invävt i föreställningen finns också filmade intervjuer. Kändisar och några unga tjejer uttalar sig om allt från betydelsen av att dansa till skapande och kreativitet.

Gustaf Skarsgård om hur euforisk Mats Ek blev när han såg Skarsgårds otränade kropp i en audition.

Och Lars Norén - på gränsen till komiskt andaktsfull - sätter likhetstecken mellan danskonsten och livet. Så flyktigt. Hur det fulländade ögonblicket föds och dör i samma stund. Och Svennis - just det - om sina första erfarenheter på dansgolvet. Ett bra sätt att bättra på fotarbetet inför fotbollsmatcherna sa hans tränare i Värmland.

En stor del av kvällens behållning är att programmet är hopkittat med rätt mycket humor. Lustfyllt och opretentiöst. Något att ta med sig mer av till de vanliga föreställningarna.

Och så är det ju som det alltid är med Cullbergbaletten. Hög kvalitet. Kompaniet är ett annat nu än för några år sen - men de nya dansarna behärskar också de ett brett register. Från scennärvaro, ett personligt uttryck till teknisk skicklighet. Så passa på. Det firas en knapp vecka till.

                                                     Cecilia Blomberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".