Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Prisad thriller

Publicerat fredag 9 februari 2007 kl 09.00

Då Göteborg filmfestival avslutades förra helgen, så vann den brittiska regissören Andrea Arnold det som heter The Ingmar Bergman Debut Award för sin film ”Red Road”. Och före det så har den fått juryns pris i Cannes och en rad skotska priser.

”Red Road” är den första av tre filmer i ett dansk projekt kallat The Advance Party, förpatrullen ungefär, ett regelverk som initierats av den ständige Lars von Trier.

Tre debuterande regissörer ska göra varsin långfilm, men med samma uppsättning rollfigurer, spelade av samma skådespelare. Till ordningen hör också att filmerna måste utspela sig i Skottland.

Och det är väl inte så att man direkt avundas Morag Mackinnon och Mikkel Norgaard som ska ut på banan efter Andrea Arnold och ”Red Road” och som ofrånkomligen kommer få se sina alster jämförda med en sådant förstklassigt förstlingsverk.

De roller som Arnold tagit fasta i den bestämda uppsättningen är Jackie och Clyde. Jackie arbetar som väktare, hon sitter och tittar på bilder från övervakningkameror, det som i Storbritannien heter CCTV och som finns snart nog överallt. Och en dag ser hon Clyde, återuppstånden ur hennes förgångna. Men borde inte han sitta inne, frågar Jackie sin advokat. Nä, frigiven efter gott uppförande.

Jackies arbete i den allmänna trygghetens namn tar då en personlig vändning, Glasgows kameror får i hennes händer ett uppdrag.

Men det räcker inte med att ha koll på Clyde. För den flimrande väggen av monitorer fångar bara ett yttre skeende, berättelsen om en människa låter sig inte fångas på bild. De faktiska förhållandena kan inte kamerorna registrera.

Att han inte helt ut är den hon tror är måhända väl givet. Men vad det är för förflutet Jackie och Clyde delar, det suger filmen på. Arnold berättar i portionsbitar som stegrar thrillertrycket i Red Road. Och parallellt med två personliga ödena i förgrunden så blinkar bildskärmarna fram en stum berättelse om bakgator och om dem som hamnat i bakvattnet. En smart, skarp kommentar till en ordning där makten gärna tittar men inget ser.

Och vi närmare eftertanke: det två efterföljande filmerna i The Advance Party-projektet har faktiskt redan hälften vunnet i att också dom måste använda suveräna Kate Dickie och Tony Curran.

Måns Hirschfeldt

mans.hirschfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".