Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kärleksfullt porträtt av Dolly

Publicerat tisdag 13 februari 2007 kl 09.38

Parallellt med 1960-talets frihetsrörelse med hippies, Woodstock och the Beatles växte en ny stjärna på den amerikanska countryhimlen, en stjärna som snart skulle komma att lysa starkare än de flesta andra. Dolly Parton kom att skapa sig ett eget universum med skivor, böcker, turnéer, bokklubb, eget sminkmärke och till och med en gigantisk nöjespark i östra Tennessee – Dollywood. Nu kommer Stephen Millers biografi Dolly Parton en smart blondin ut på svenska. Miller har tidigare publicerat biografin Johnny Cash – The Life of An American Icon.

Ja, det är ett rejält grepp han tar. Här blottläggs ett släktträds rotsystem och förgreningar på den amerikanska landsbygden, ända upp till kronan på verket: den fantastiska och osannolika Dolly Parton. Hela karriären återges, i kronologisk ordning: lyxvillan, showerna, skivorna, och pengarna, rättsprocesserna, diktsamlingen, sjukdomar och depressioner, dödshot, välgörenhet, ätstörningar, nöjesparken, återkomsten och plastikkirurgin. Men egentligen börjar boken faktiskt ännu tidigare, med bortdrivandet av indianerna, och nybyggarnas intågande i det nya landet Amerika.

Miller vittnar om en extremt medieslipad celebritet som inte säger ett ord för mycket. En stjärna, som ofta verkar öppenhjärtig i sina historier om uppväxt, kändisliv och äktenskapet med asfaltläggaren Carl. Men som alltid säger hon ungefär samma sak till alla, varken mer eller mindre, som en programmerad, och välsmord maskin. Millers uppenbara fascination inför fenomenet och artisten Dolly, blir bokens behållning, snarare än djuplodande psykologiska djupdykningar eller avslöjande sensationsnyheter. Här framhålls Dollys talang som textförfattare, med förkärlek för tragiska och stundtals bisarra historier om kärlek, lantliv och död. Och allra roligast blir det i dom målande beskrivningarna av skivomslagen. Såhär låter det när Miller beskriver konvolutet till, For God And Country, från 2003:

”Hon står framåtlutad på ett ben, med det andra utmanande böjt, på en stor böljande amerikansk flagga i en matchande minikjol och kavaj i amerikanska flaggans färger. I ansiktet är Dolly skrämmande lik Jack Nicholsons karaktär Joker i Batman.”

Ja det e en rolig, om än ytlig bok, och Miller lyckas aldrig riktigt tränga igenom den där glättiga muren av smink. Men trots det så kan jag inte låta bli att charmas av berättelsen, om den smått bisarra countryikonen från bergen i östra Tennessee. Miller tecknar ett kärleksfullt porträtt, ungefär som om sympatierna e hos en gammal vän, istället för en avlägsen stjärna. Samtidigt e skildringen en ytskiktsbeskrivning, dröjande vid detaljer kring peruker och bröststorlek. Den här kombinationen må va konventionell för genren, men den e underhållande, och texten blir till en mix av helylle och sex. Ungefär som Dolly Parton själv.

Kristofer Flensmarck

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".