Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kerstin Brunnberg ordinarie VD

Publicerat onsdag 16 maj 2007 kl 11.31

Ja, Sveriges Radios styrelse agerade snabbt för att vårt företag ska få lite arbetsro efter den turbulens som i förrgår kulminerade med VD Peter Örns avgång. Kerstin Brunnberg, tillförordnad VD i en dag, permanentas som ny ordinarie VD till och med utgången av 2008. En minst sagt erfaren Sveriges Radiomedarbetare, med 27 år i företaget, tidigare bland annat Ekochef och Programdirektör. Vi har Mikael Timm i studion.

Prg ledaren: Vad kan man säga i själva personfrågan?

MT: Att det är ett väldigt bra val. Jag tror det är svårt att hitta någon som argumenterar emot Brunnberg. Hon borde ha blivit vd förra gången så hade Örn fått stanna kvar och rädda folkparitet eller världens barn eller Riksteatern eller vad han nu höll på med. Brunnberg har det Örn saknade: yrkesmässig kompetens.

Prg ledaren: Vad betyder valet för Sveriges Radio?

MT:Att företaget konsolideras, vilket är viktigare än vad det kan verka. I efterdyningarna av Örns flaxande har det talats mycket om nya medier, och då menas webben som ju faktiskt inte är så ny. Det är typiskt för mediedebatten och inte bara det – det är ett typiskt fel. Chefredaktörer och mediekommentatorer älskar att tala om ny teknik, men all erfarenhet vittnar om att publiken är konservativ. SR:s ledning har tjatat om DAB-radio till förbannelse - ingen har köpt apparaterna. Fortfarande gäller att det är innehållet som ger lyssnare, tittare och läsare. Det innehållet måste finnas lättillängligt – alltså ska man behålla den gamla kanalindelningen och vara tydlig med profileringen. Det är lätt att förlora trogna lyssnare, betydligt svårare att vinna nya. Chefredaktörer och programdirektörer är nervösa och tror att varje konsult som kommer med ett nytt koncept, om så från 7 – 11 har rätt. Men det är tvärtom: man behöver inte så många idéer om vad ungdomar gillar. Man behöver ett bra programinnehåll, sedan måste man distribuera det traditionellt så att den trogna publiken hittar. Därpå –först därpå, och ordningen är viktig – kan man bygga på med alternativ distribution: webbradio, podradio och hitta extra publik. Så bygger man försiktigt vidare utan att förlora basen.

Prg ledaren:Och omorganisationen som det talats så mycket om?

MT:Jag tror man kan säga att det är tid för en klassisk uppstramning. Back to basic, utse kunniga och starka chefer – inte jasägare eller trendnissar, stärk kärnområdena: nyheter, kultur, musik. Expandera långsamt, håll i plånboken. Färre interna konferenser, färre konsulter – pengarna ska användas till det mer som hörs i radioapparaterna. Då får man stöd och därmed med tiden större anslag.

Prg ledaren: Kan styrelsen sitta kvar?

MT:  Jag tror inte det. Ove Joanson kommer att gå, om inte förr så nästa år. Regeringen har på andra områden markerat att vänskapsutnämningarnas tid är förbi. Om man menar vad man sagt bör SR:s styrelse också bytas ut.

Mikael Timm

mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".