Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tintin till sjöss har gått av stapeln

Publicerat tisdag 29 maj 2007 kl 07.47

Tintins värld är en veritabel 1900-talshistoria, och trots att det gått 31 år sedan Hergé gav ut sitt sista fullbordade album Tintin hos gerillan 1976, och 100 år sen Hergé föddes, så ges det idag ut fler böcker än någonsin om Tintin och Hergé. Journalister, författare, psykologer och petimetrar tävlar om att hitta nya analyser av den lille journalistens äventyr, och för att fira 100-årsminnet av Hergés födelse öppnade i helgen utställningen Tintin till sjöss på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Karsten Thurfjell gick dit:

I det här fallet så kan man nog säga att sjöaspekten, eller snarare havsaspekten på Tintins äventyr är ett tema som hör till dom mer relevanta i den ymniga floran av kalenderbitande kringlitteratur. Man förvandlas snabbt till kalenderbitare själv redan i utställningens första sal, där de 22 seriealbumen hänger, och man noterar: ”Ja ja, havet finns med på sju omslag, och på sex av dom finns det en båt.”

Hergés mest maritima period var under andra världskriget, då omöjligheten att ta sig någon stans satte fart på reslusten, och Tintin fick tillfredsställa sin upphovsmans längtan. Hergé fann sig också tvungen att uppfinna sjöbusen Kapten Haddock, det olycksaliga alkoholiserade svärande alter egot som slog sig minst en gång per sida. För då var det fortfarande med fartyg man tog sig till äventyret, med m/s Karaboudjan i ”Krabban med guldklorna”, med Aurora till ”Den mystiska stjärnan”, Sirius på jakt efter ”Rackham den rödes skatt” där man förstås inte får glömma professor Kalkyls hajformade miniubåt eller modellen av segelfartyget Enhörningen - plus några till.

På utställningen kliver man rakt in i fartygens utrymmen, med figurer och detaljer uppförstorade till verklig skala, vilket ger osökta anledningar att berätta om sjöfartens och sjöröveriets historia - och förstås – visa på graden av realism i Tintins äventyr till sjöss. Hergé var omvittnat noggrann, ja nästan maniskt pedantisk i omsorgen om detaljerna. Snart sagt vartenda föremål eller miljö som framträdde i serierutorna skulle ha täckning i verkligheten, och eftersom Hergé med samma noggrannhet sparade alla dom fotografier han och hans assistenter klippte ur tidningar och böcker, och dom skisser dom tecknade i hamnar och på fartyg, ja, så finns oräkneliga exempel, som vi på en sån här utställning kan roa oss med att jämföra.

Viss kan man se utställningens äventyr till sjöss som pojkaktiga, men den här teknikrealismen gör också Tintinalbumen till ett idéhistoriskt dokument av 1900-talets mitt, från 20-tal till 70-tal, Hergés verksamma period, det moderniserade äventyrets tid, den tid som bevittnade hastighetens tillkomst, tekniska framsteg som verkligen var svindlande och det ännu ej avbrutna flödet av nya kommunikationsmedel. Men det var också en tid av våldsamma politiska svängningar, från ryska revolutionen till andra världskriget, kalla kriget, rymdkapplöpningen, postkolonial frihetskamp i tredje världen, 60-talets politiska radikalisering, flygkapningar, terrorism såväl som medial terror, allt återfinnsfaktiskt i rekvisitan runt den harmlöse lille figuren, och i hytten på ett av dom här multimediaframmanade fartygen känns det faktiskt extra tydligt.

                                                         Karsten Thurfjell

                                                   karsten.thurfjell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".