Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Günther Wallraff gör comeback

Publicerat tisdag 29 maj 2007 kl 06.50

Den tyske världsberömde och undersökande reportern Günther Wallraff har nyligen tagit på sig peruken igen och blev då herr Michael G. Det första gången på länge han ”wallraffat” och hans reportage finns i det nya magasinet Leben som ges ut av tidskriften die Zeit. Sveriges Radios Tysklandskorrespondent Kristian Åström har läst:

Är vi inte bekanta står det på första sidan - nej tänker jag vid en första anblick, men på andra sidan, en lika stor bild på samma person men nu utan peruk och med en tunn mustasch - och är det inte, jo, det är Günther Wallraff.

Annonskonjunkturen toppar i Tyskland och liksom de stora dagstidningarna, satsar nu die Zeit på ett nytt magasin som följer med som bilaga till den i övrigt bibeltjocka tidningen.

Günther Wallraff gör comeback i premiärnumret. Han har arbetat på två call-centra och lurat folk, krängt lottosystem till arbetslösa och till turkiska affärsinnehavare som knappt kan tyska, har han sålt en inramad tavla med lagtext, som går att ladda ned gratis på internet.

Men oavsett hans journalistiska ambitioner, så förtas seriositeten av en smygande känsla av att han används som en gubben i lådan.I kommande nummer, ska han dyka upp i nya förklädnader för att avslöja ”den nya sköna arbetsmarknaden”, står det. Men sammanhanget är väl tunt - det är texter om varför män alltid köper fel solglasögon och det är harmlösa kändisintervjuer. Magasinet vars främsta syfte är att dra in annonspengar saknar profil och djup.

Sedan Wallraff skrev sina avslöjande reportage om turkiska gästarbetare som utnyttjades, eller om lögnredaktionen på Bildtzeitung, det var 70- och 80-tal, har samhället förändrats en hel del.

Orättvisor finns det fortfarande gott om men den mediala marknaden ser annorlunda ut. För att få ett stort genomslag i dag räcker det inte med att klä ut sig och avslöja att tysk arbetsmarknad är rå och skoningslös mot den som saknar kvalifikationer, eller att det förekommer ruffel och båg.

För att få genomslag krävs en sensation - och sensationen i det nya Zeit-magasinet är att Wallraff åter börjat Wallraffa.

                                               Kristian Åström, Berlin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".