Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Händels Saul en lyckad korsbefruktning

Publicerat måndag 16 juli 2007 kl 07.46
1 av 2
Martin Vanberg i rollen som Jonathan och Maria Veretenina i rollen som Merab. SAUL av G.F. Händel på Vadstena slott 2007. Foto Markus Gårder.
2 av 2
Matilda Paulsson i rollen som David. SAUL av G.F. Händel på Vadstena slott 2007. Foto Markus Gårder.

VadstenaAkademiens första operapremiär är ett oratorium. Alltså formen någonstans mellan religiös liturgisk mässa och regelrätt opera. Fast oratoriet har en berättelse, som vanligtvis är hämtad ur Bibeln. Utanför Sveriges gränser har man ofta satt upp oratorium sceniskt, alltså förvandlat den till en opera, men här har vi inte haft den traditionen. Men nu vill Vadstena-Akademien pröva, och man har valt Händels oratorium Saul.

För en och halv månad sedan satt jag här och hyllade Drottningholms Slottsteaters uppsättning av Händels Xerxes. En musikalisk skatt kallade jag den operan som skrevs 1738. Året efter skrev Händel oratoriet Saul och det är också en glimrande skatt att upptäcka, avnjuta och låta sig inspireras av. Lyssna bara på det här, som Mozart måste ha hört och påverkats av när han skrev Trollflöjten.

Och inte för ett ögonblick tänker jag på att det är ett oratorium - både regin och musiken gestaltar och lägger till.

Det handlar alltså om Kung Saul, ur Bibeln. Saul hyllas för sin tro på att frihet föder framgång. Det är högt i tak och hans tre barn njuter och folket likaså. In kommer David, alltså som i David och Goliat. När nu alla får en ny gunstling, en man av folket som med sitt lilla vapen fäller den grymme, ja, då drabbas Saul av avundsjuka och en maktkamp mellan Saul och David utvecklar sig. Alla dras med - kungabarnen såväl som fotfolket.

En evig makt- och gruppdynamisk process som är lika giltig i dagens politiska liv som mellan historiska personer i biblisk tappning.

Ett ypperligt produktionsteam under ledning av regissören Elisabeth Linton visar upp det här på flera åskådliga sätt. Långsamt ändrar man kläderna från tiden långt före Kristi födelse till dagens. Hela scenografin består av trappor som bygger hierarkier. Ljuset är närmast demonstrativt tydligt, ofta med förstorade projektioner i närbild. Och regin är mycket individuell, varje körmedlem har fått sin personlighet. Dessutom visar regin på en utveckling hos personerna under kvällen. Det som händer, förändrar människan.

Det betyder också att Linton menar att när den naive David till sist vinner har han också blivit en förhärdad maktmissbrukare. Det är en tolkning som skapar dynamik och dramatik på scenen men som svär både mot musiken och librettot, och dessutom ställer sig på tvären mot bilden av David som en idealgestalt både för Israel och för urkristendomen.

Jag uppskattar det här ”brottet”, eftersom jag får med mig något mer än bara skönhetsupplevelsen. En tanke, ett möjligt ifrågasättande.

Musikaliskt är det riktigt bra. Dirigenten Olof Boman varierar tempi och styrka, men lämnar ibland stråkarna ensamma när han måste koncentrera sig på sångarna, kören och generalbasgruppen. Det är ju en akademi, en del av en kvalificerad utbildning och det som många bland sångarna och i orkestern behöver koncentrera sig på, är konsten att få de ljudsvaga tonerna att bli energifyllda.

Men som helhet: Mmmm.

                                                                Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Musik: Georg Friedrich Händel, 1739

Libretto: Charles Jennens

Dirigent: Olof Boman

Regi: Elisabeth Linton

Scenografi och kostym: Magdalena Stenbeck

Ljus- och videodesign: Ulrik Gad

Koreografi: Clara Nylén

Mask: Katrin Wahlberg

Tillskärare: Susanna Holmqvist

Konsertmästare: Katarina Bengtson

Cembalo: Johan Lindström

I ROLLERNA:

Saul - Anton Eriksson, baryton

Jonathan - Martin Vanberg, tenor

David - Matilda Paulsson, mezzosopran

Merab - Maria Veretenina, sopran

Michal - Marianne Folkestad Aas, sopran

Häxan - Frida Jansson, sopran

Samuels ande/Abner - Carl Ackerfeldt, basbaryton

Doeg - Andreas Vallander, basbaryton

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".