Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

McEwans bröllopsnatt 1962

Publicerat tisdag 18 september 2007 kl 07.45

En bröllopsnatt på ett litet hotell vid Chesil Beach längs den brittiska sydkusten i juni 1962.

Den brittiske författaren Ian McEwans nya roman kretsar kring en enda scen. Florence och Edward är just på väg att fullborda äktenskapet - men saker och ting går inte riktigt som det är tänkt.

Mattias Berg har läst romanen (i översättning av Maria Ekman) På Chesil Beach, som också är en av favoriterna till årets Booker-pris.

Långt in i boken är jag fortfarande irriterad på den här berättelsen om en man som vill så mycket mer än sin kvinna.

För Ian McEwan klampar verkligen rakt in i de gubbigaste schablonerna.

Kvinnan, violinisten Florence från den fina familjen, visar sig helt enkelt vara frigid - punkt slut.

Hon förskjuter maken där i bröllopssviten på Chesil Beach, äktenskapet upplöses under största möjliga tystnad och den stackars Edward, autodidakten från landet, står bokstavligen naken i all sin förnedring.

Florence, däremot, störtar huvudstupa in i sin platonska kärlek till musiken.

Men så småningom börjar ändå de där schablonerna att röra sig, förflyttas, förvandlas.

Ian McEwan gör filmiska åkningar fram och tillbaka i berättelsen, till och från den där olycksaliga bröllopsnatten, genom en tid och en moral som i våra ögon snarast verkar viktoriansk.

Det är 45 år och en evighet sedan 1962.

Och till slut blir McEwans roman ett riktigt sängkammarspel, ett fransk-klassiskt drama om precis den här tiden och precis det här sovrummet.

Någon nyskapande litteratur är det knappast - det är svårt att tänka sig att Ian McEwan en gång var riktigt experimentell - men nästan motvilligt blir jag allt mer fascinerad.

Det kan väl betyda två saker.

Antingen är jag hopplöst fast i min manliga blick, den där typiska föreställningen om mannens lust och kvinnans olust.

Eller också har Ian McEwan gjort ett riktigt gott hantverk.

Mattias Berg

mattias.berg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".