Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bonnierkonst tar tid

Publicerat onsdag 19 september 2007 kl 07.50
Annika von Hausswolff: Esoteric Forensic (2007)

Frågor om tid och det förflutna är centrala i samtidskonsten idag, enligt Sara Ahrrenius - chef för Bonniers konsthall och curator för höstens stora utställning där. 
 ”Mot tiden” heter den och presenterar 20 konstnärer och författare från olika länder, som alla sysslar med tiden på olika sätt. 
  Och det har blivit en utställning som tar tid.

Centralt placerat i utställningen – i ett rum som byggts i ett av rummen – står några välmatade bokhyllor och framför läsfåtöljer och en biblioteksvagn.
  Det anger tonen.
  Det här är en utställning som tar tid. Som på samma sätt som en roman kräver att besökarna slår sig ner ett tag. Inte hastar vidare. Till och med slår ihop boken, för att återvända några dagar senare med nya ögon.
  Jag skulle nästan säga att det är en förutsättning. Det kan bli lite väl massivt annars med så många välformulerade verk som så tydligt kräver tid och koncentration.
  Bredvid bokhyllorna visas irländske konstnären Gerard Byrnes verk 1984 and Beyond på tre tv-skärmar. Det är en iscensatt intervju som publicerades i Playboy -64. Den tidens mest kända Science Fiction författare hade samlats för att sia om framtiden. Det som för oss redan är historia.
  En grupp män med konjakskupor, cigariller, hornbågade glasögon och frasande stärkta skjortor i stram arkitektur. De samtalar om rymden, om hotet från kommunismen. Om vem som ska kolonisera månen först?
  Samtal fyllda av obotlig framtidsoptimism. Den manliga självgodheten pyser ut i de små monologerna följda av belåtna skratt. Det verket återkommer jag gärna till fler gånger.
  Men som helhet kan jag annars tycka att det är lite för mycket hjärna och lite för lite kropp. Det kan i och för sig vara skönt med en samlingsutställning som inte så tydligt tar avstamp i nuet och pågående globala konflikter – utan väljer ett mer tidlöst betraktande.  Men å andra sidan kan det – när verken ligger så här bredvid varandra – kännas lite väl avskärmat.
  Det verkar till och med vara en uttalad vilja att stänga in konsthallen - hela utställningen har svepts in i ett halvdunkelt ljus och tjocka mörka gardiner.

En stämning av mystik, som också finns i flera av verkens sökande bakåt. Här finns alltifrån surrealisternas hypnotiska seanser hemma hos familjen Bréton på 20-talet, till Per Wiséns märkliga Jakten. Han har klippt sönder reproduktioner av renässansmålaren Paolo Uccellos mästerverk med samma titel och satt ihop de igen till en egen bild.
  Där verkar tidsbegreppen till och med flutit ihop för den som skrivit i katalogen och gjort Uccello till 1600-talskonstnär fast han levde och verkade på 1400-talet.
  Så kan det bli när tiden börjar flyta i mörkret. Till slut blir det lite svårt att orientera sig.

Cecilia Blomberg
cecilia.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".