Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rosenkavaljeren - musikalisk topp med fyllekomik

Publicerat måndag 25 november 2002 kl 10.26
Den grekiske regissören Yannis Houvardas har de senaste åren gjort två mycket omtalade och uppskattade operaföreställningar på GöteborgsOperan. Först var det Strauss Elektra som då utspelade sig i en smutsig och trasig Balkan-miljö, sedan var det förra årets Karmelitsystrarna av Poulenc. Den hade överflyttat en handling om religiös förföljelse och väntan på på giljotinen till en nervositeten i en väntsal på en internationell flygplats. Den tredje Houvardasuppsättningen spelas på GöteborgsOperan: Strauss Mozartinspirerade komedi Rosenkavaljeren.
En kvinna, knappt fyrtio år, sitter en tidig morgon och har just förstått att tiden finns. Hon har en lila festklänning på sig, hon har vitt guld och ädelstenar i öron och runt halsen och hon har tillbringat natten med sin unge älskare. Mannen som hon för länge sedan blev bortgift med är i skogen och jagar vilt. Tiden har verkligen tagit henne i besittning. Dirigenten heter Olaf Henzold och det var länge sedan jag hörde en orkester med en sådan precis lyrisk känsla. En perfekt partner till Stemmes sorgsna styrka. Hon sjunger intimt, närvarande - som om hon sjöng en sång, en lieder. Strauss ville göra en komisk opera som var både lyrisk och grotesk. Det får vi i Göteborg där Houvardas placerat 1700-talets Rosenkavaljeren i en nutida hotellfoaje. Ett utmärkt plats för nyrika och blåblodiga att mötas i ung - gammal, äkta - falsk kärlek. Men mitt bland dessa uppgjorda äktenskap och karriärklättringar ser vi en sann människa. Marskalkinnan sitter i en klassisk svart hotelläderfåtölj, i en stilblandad foaje med fuskmarmor och polerad sten, med bar och reception i mörkbrunt trä. Lars-Åke Thessman har gjort scenografin. Mycket ofta följer tre kameramän solisterna och visar sina bilder på olika stora monitorer. I den här förvridna världen talar inte människor med varandra utan till varandra genom kameran. Tidsförflyttningen känns helt naturlig eftersom Strauss musik från 1911 är ett tvärsnitt av 250 års musik. Till och med det då nya känns efter 90 år fortfarande modernt och den äldre musiken är vårt gemensamma klassiska arv. Att de flesta av groteskerierna baseras på fyllekomik känns dock trist och det tar udden av till exempel den manliga huvudrollen, Baronen, som ändå görs med stor pondus av Anders Lorentzon. Allt landar lika fullt i en hoppfull innerlighet. Med en viss, lite skev, syrlig biton. Musikaliskt är det på topp: terzetten sjungs av Camilla Tilling som den unga Sophie, Katarina Karnéus som älskaren Octavian och Nina Stemme som Marskalkinnan. Per Feltzin GöteborgsOperan: Rosenkavaljeren, av Richard Strauss. Regi: Yannis Houvardas. Dir. Olaf Henzold
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.