Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fame i Skövde

Publicerat måndag 10 februari 2003 kl 10.40
Vissa musikteaterscener satsar stort, häftigt och brett. Den senaste veckan har GöteborgsOperan med sina tre olika scener haft tre helt olika premiärer. Först hade Skövdescenen premiär på musikalen Fame. På fredagskvällen hade M.O.D. premiär. Tre korta moderna operor av tonsättare som Brittien, Schönberg och Maxwell Davis hade bundits samman till en föreställning i barmiljö på GöteborgsOperans lilla scen. På lördagskvällen var det dags för huvudnumret: Mozarts Don Giovanni regisserad av husets framgångsrike försteregissör David Radok och dirigerad av Arnold Östman. Åtminstone var det tänkt så - men operaensemblen drabbades av akut magsjuka några timmar före. Så vår man steg av tåget.
Ja, jag steg av i Skövde och såg Fame i regi av Hans Berndtsson och med bland andra EvaBritt Strandberg och här Divina Sarkany. Fame - på en och samma gång och av samma skäl aktuell och uttjatad. Aldrig har drömmarna varit mera uppumpade och närvarande -och det har de varit i minst 30 år. A chorus line... tv serien Fame... filmen... och nu Fame Factory från just samma trakt. Och inledningsvis på Skövde Stadsteater är det spretigt och hafsigt och jag tror att Bert Karlsson snart ska stå i strålkastarljuset. Artisterna, som spelar roller som är olika bra på dans, teater, instrument och sång, är just också olika bra på det de gör på scenen. Det betyder en hel del snesång, otakt och bortmumlade poänger. Men historien Fame sträcker sig över fyra år och på samma sätt som eleverna lär sig mer, blir också föreställningen rappare och tätare. Lars Hjertner, från gamla Länsteatern, är den mest rutinerade i elevgruppen och hans stadga styr upp mycket av teatern i musikalen. Fames sorgebarn Carmen karaktäriseras skarpt av Divina Sarkany. Jessica Heribertsson gör mycket av sin komiska roll som den evigt tröstätande Mabel. Vill man ha ironisk lek, distans och ifrågasättande av den klassiska typifieringen med bland annat judiska, latinska och svarta schablonrepliker - ja, då behöver man inte se det här. Men med en uppfräschad text, bra balans mellan komik och allvar och mycket omväxlande koreografi av Gunilla Ohlsson stiger jag på tåget lite klokare. Det här med drömmar gäller ju inte bara scenen. Ambition, förväntningar och bitter besvikelse gäller också då man vill bli forskare, elitidrottare, It-guru eller, för den delen, också journalist. Per Feltzin GöteborgsOperan, Skövdescenen, Skövde stadsteater: Fame. Regi: Hans Berndtson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.