Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oursler tar videokonsten in i människans själ

Publicerat onsdag 25 september 2002 kl 13.24
Den amerikanske videokonstnären Tony Oursler ställer ut Station på konsthallen Magasin 3. Vid Djurgårdsbrunn där Magasin 3 nu expanderar sin verksamhet pågår under hela oktober ett videoprogram som man kan åka ut och ta del av helt gratis och i helgen var hela Djurgårdsbrunnsområdet dessutom hemsökt av andar och spöken genom totalkonstverket The Influence Machine. Cecilia Blomberg har försökt greppa denna amerikanska videokonstnär som blivit berömd för att han verkligen lyckats frigöra videokonsten från TV-monitorer och vita plana filmdukar.
När Tony Oursler slog igenom på nittiotalet var det med ett slags trasdockor. Lealösa tyghuvuden som fick levande ansikten med hjälp av videoprojektioner. Det gick inte att gå förbi de där dockorna oberörd. De skrek, de hotade, de vädjade. Deras desperata tillstånd kanske inte var så konstigt eftersom de små kropparna ofta satt fast någonstans. Inklämda mellan en fåtölj och golvet eller nedsänkta i en vattenfylld burk. Dockornas upplösta mentala tillstånd blev någon sorts TV-psykos där det mänskliga psyket brutits ner av att så totalt sammansmälta med mediet, Och nu här i Stockholm går Tony Oursler ett steg längre och tränger in i TV:s själva nervsystem. Närmare bestämt luftrummets noga reglerade uppdelning i olika frekvenser. På Magasin 3 har han byggt upp en övergiven TV-station. Teknik som tills alldeles nyligen användes…Men som idag kan ersättas av en enkel digital kamera kopplad till en hårddisk. På väggen sitter som ett klanmärke TV:s testbild, lite taffligt avmålad som för att understryka det primitiva i denna djungel av kablar, bandspelare, monitorer och mixerbord och paraboler. Det som däremot fortsätter att leva vidare är en intensiv kommunikation i luften. Och mycket ny luftkommunikation har tillkommit som mobiltelefoner och trådlöst internet. Alla dessa signaler som korsar universum har också lett till att stora grupper människor anser sig uppfatta biljud. Frekvenser som inte vetenskapligt kan beläggas men som drivit människor till hysteriska tillstånd. En videoinstallation ger den definitiva bilden av detta splittrade psyke. Tony Oursler upprepad i minst tjugo, trettio småbilder. Allt enligt ett grafiskt mönster som följer det amerikanska frekvensbandet. Och det kanske framförallt är den där andra icke vetenskapligt bevisbara luftkommunikationen som intresserar Oursler. Där det är vi människor som är antennerna inte alla givetvis. Men tillräckligt många för att man helt ska kunna avfärda det. Och vad är då inte mer lockande än kommunikation med de döda. Det iscensatte Tony Oursler på Djurgårdsbrunn den här helgen. Stora svartvita transparenta ansikten svävade runt i luften och fastnade på trädkronor, husfasader, och på tjock teaterrök som vällde ut i luften. Ett spöklikt scenario av ljud, ljus, rök, röster och bilder. En totalupplevelse som jag aldrig kommer att glömma. Och som fick även mig att börja tvivla på var gränserna går för vad som faktiskt finns och vad som inte går att se och uppfatta. Tony Oursler har gjort det igen. Tagit videomediet ytterligare ett steg längre in i människans själ. Cecilia Blomberg
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.