Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brott, hemtjänst, straff, pengar, pensionärsmord

Publicerat måndag 3 mars 2003 kl 08.41
Mattias Andersson är skådespelare, dramatiker och regissör och har skrivit en rad uppmärksammade pjäser; "Löparen", "K+M+R+L", "Den svagare", "Före detta" och "Dom", som spelats såväl i Stockholm som i Göteborg och Malmö. Han är en av våra intressantaste unga samtidsdramatiker och regisserar gärna sina pjäser själv. "Brott, hemtjänst, straff, pengar, pensionärsmord" är titeln på Mattias Anderssons nya pjäs som haft premiär på Stockholms stadsteaters unga scen Backstage.
Det är länge sen jag såg ett scenrum som så direkt ger anslaget, som i Ulla Kassius scenografi på Backstage. Upplyst av flacka lysrör möter oss en av alla dessa förortscentrums kulvertliknade icke-ytor, med en Bankomat i ett hörn, automatiska glasdörrar mot en stålgrå rulltrappa, en rad brandgula stolar längs ena väggen. På en stor display matar röd punktskrift montont fram: Posten, Alis livs, Tommys Tekniska blandat med Adidas, General Motors och Nestlé. Vi befinner oss i den skärningspunkt mellan det lokala och det globala där förlorarna vistas. Och Mattias Andersson låter sin huvudperson den unge författaren Björn, i Harald Lönnbros slängigt nyproletära gestalt, berätta historien om sina halvsyskon Leyla och Rasool och deras sjuka mamma Yasmin och vad som hände när Leyla fick jobb på hemtjänsten, och han berättar med ett närmast brechtianskt förfrämligande. I tablåer spelas historien upp om en familj i stress, och med ett mycket övertygande skådespeleri - Mina Azarians olyckliga och temperamentsfulla mamma Yasmin, Mellika Melanis duktiga och ansvarstyngda dotter Leyla och Fares Fares misslyckade son, utan jobb, pengar eller framtid - hans Rasool är långt från den mysiga feel goodkille som svenska folket numera förknippar med Fares. Men den som tar hem spelet är nog Meg Westergren, hennes infama porträtt av den rullstolsbundna, fördomsfulla och elakt skojfriska pensionären Märta tar priset. I pjästiteln finns ju "brott" och "straff" insmugna, och på samma försåtliga vis smyger Mattias Andersson in Fjodor Dostojevskijs moraliska dilemma - kan inte Leyla och Rasool lika gärna yxa ihjäl Märta, och ta de pengar hon så spefullt lockat med? En onödig gammal svensk pensionärs liv mot en hel invandrarfamiljs lycka? Brecht nickar gillande i sin himmel över detta på en gång underhållande och tankeväckande lärostycke, och jag kan inte annat än instämma med gamle Bert. Maria Edström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.