Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Global utsugning i Malmö

Publicerat tisdag 11 mars 2003 kl 11.02
"Clandestino" är italienska för hemlig, fördold, och det är också namnet på dramatikern Mia Törnqvists nya pjäs, som i helgen hade premiär på Malmö Dramatiska Teater. Detta kidnappningsdrama om global utsugning och vanmäktig terrorism har varit lite för magstarkt för flera teatrar som avböjt att spela den, men nu har den tagit plats på Hipps scen i regi av Eva Molin och med musik av Niko Röhlke.
Tänk om alla kineser skulle ha varsin Volvo och puttra omkring och spy ut avgaser - hur skulle inte det förvärra växthuseffekten och miljön på vårt klot? Det är anledningen till att Morrisson, amerikan, chef för bilföretaget Ford, som i sin tur är på väg att bygga upp dotterbolaget Volvos industrier i Kina, blir kidnappad av en grupp terrorister med rötter hos de Röda Brigaderna i Italien - se där grundintrigen i "Clandestino". Och man kan inte annat än respektera och beundra Mia Törnqvists ambition att skriva detta brett anlagda moderna idé-drama om global utsugning och vanmäktig terrorism. Frågan är om det inte blivit lite väl brett, även i Eva Molins regi som låter ensemblen spela över Hipps breda scen, och där vi kastas mellan Italien, Sverige och Kina, och där alla är invecklade i varandra i olika kärleks - och vänskapsband. Ibland blir det rena såpan. Anita, svenska med rötter i Italien - en av kidnapparna, är gift med Volvos svenske platschef i Kina, Sven, som har ett förhållande med Morrisson, vilken alltså blir kidnappad av sin älskares fru! Eva Molin har också lite svårt att spetsa till det, pjäsens uppbrutna form, med sina kast mellan tid och rum, tål inte riktigt den här gedigna realistiska spelstilen. I rättvisans namn skall säjas att Per Graffman lyckas ge ett infernaliskt lyft åt sin arrogante amerikan, Katarina Lundgren-Huggs chosefria, hängivna och plågade terrorist övertygar alltmer under spelets gång och Göran Dyrssen gör två pricksäkra snabbskisser av Mr Ho och en kvällstidningschef. Men jag skulle önska att Mia Törnqvist hade renodlat och förtätat, vissa scener närmar sig kammarspelet och då blir frågeställningen naknare och också mer provocerande - som Anitas replik till den kidnappade Morrisson: Ni kan inte förstå oss, ni är amerikan och tror att alla vill vara som ni är. Maria Edström
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.