Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

En fransk stridszon på Elverket.

Publicerat måndag 7 april 2003 kl 09.41
Tre romaner av den franske författaren Michel Houellebecq finns på svenska. "Elementarpartiklarna", "Plattform" och så hans allra första "Konkurrens till döds". Alla tre har huvudpersoner som heter Michel och åtminstone de två senare har gett författaren platsen som en av de mest kontroversiella samhällskritikerna just nu. I sina romaner har han skrivit om prostitution och sexhandel utan att ta avstånd från företeelserna, det har lett till våldsamma debatter - där man blandat ihop författaren med hans text. Och ni minns kanske skandalen förra året då Houellebeqc blev åtalad för att ha förtalat islam. Att läsa Houellebecq för att bilda sig en egen uppfattning om författaren och hans text och var gränsen mellan de två går, har man kunnat göra i ett par år. Nu kan man även se Houellebecqs text gestaltad. På Lilla Elverket närmare bestämt. Olof Lindqvist har regisserat "Stridszonen" - som bygger på Houellebecqs "Konkurrens till döds". Pjäsen är skriven av dansken Jens Albinus och gjordes i dansk teve förra året. Översättningen står Jan Henrik Swahn för. Premiär i Stockholm 4 april.
Michel Houellebecq rasar när han skriver, rasar mot mänsklighetens dumdryghet, mot vår cynism och vår barnsliga tro på kärleken som problemlösare. Men han rasar på ett intelligent sätt. Visst - han provocerar många och lämnar säkert ett antal oberörda men hans verkliga mission går nog ut på att få det stora flertalet av oss att öppna ögonen. Man kan tycka en hel del om hans sätt att göra det på. Själv menar jag inte att Houellebecq är någon storartad författare, men visst kan jag gå med på att hans idéer väcker tankar. Därför är det intressant att Dramatens Elverk väljer att spela Stridszonen. En modern, samhällskritisk och samtidigt rolig text. Informationsteknologen Michel arbetar på ett kontor där man sysslar med kommunikationssystem. Problemet är bara att på det kontoret - liksom i resten av världen - har man kommunikationsproblem. På Michels arbetsplats är detta mycket tydligt. Chefen struttar omkring, robotaktigt, maniskt, han upprepar repliker och rörelser. Pekar med hela handen och bjuder till fest med den andra. Michel är den enda vettiga människan där. Han säger inte mycket, röker cigarett efter cigarett bara och blir allt blekare ju längre farsen pågår. För fars är det. Mer än nödvändigt. Olof Lindqvist har fått Lilla Elverkets scen till sitt förfogande och tillsammans med scenografen Magdalena Åberg och ljussättaren Micke Karlsson har han skapat ett slutet och kalt rum där det undermedvetnas ogenomträngliga djungel avbildas på de höga släta väggarna. De fem skådespelarna kan inte annat än att vända sig mot publiken och bjuda in oss att vara med i det där farsartade. Och till en början gör jag det gärna. Johan Ahlstedt gör den distanserade centralfiguren Michel till en högst verklig person. En du och jag vemsomhelst. En överlevare. Och Mats Flink och Elin Klinga gör bedårande dårar av sina it-konsult-råttor. Men det blir problematiskt när Michel och hans kollega Raphaël - lite för överhysteriskt spelad av Fredrik Hiller - ska ut på landsbygden för att demonstrera ett nytt bokföringssystem. För där ute i bokens obygd har författaren Houellebecq vridit om realismen ett par snäpp. Här ska det mesta gå åt skogen, livets meningslöshet bli uppenbar och katastrofen vara ett fakutm. Men på Elverket går djupet obemärkt förbi för farsen har tagit över, och det gör inte föreställningen gott. Det vardagsabsurda, kontorskomiken i början är försvunnen. Michels olycka, hans oförmåga att göra nåt åt sin situation står bara och stampar. Raphaël genomgår en transformation till det sundare - men vi förstår aldrig varför eller ens vad det skulle vara bra för... Av Houellebecqs förmåga att lyfta fram självklarheter och ge dem fler dimensioner - finns inget kvar. Till sist bidde det bara förtvivlad buskis. Elin Claeson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.