Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rivjärn och slemhinnor

Publicerat måndag 14 april 2003 kl 09.06
Anja Snellman har länge varit en av de mest lästa och omdiskuterade författarna i Finland. Debuten för 20 år sen - med romanen "Sonja O var här" - har beskrivits som ett genombrott för den feministiska litteraturen i Finland. Men i Sverige var det nog ändå "Rädslans Geografi" som blev hennes verkliga genombrott: en magstark historia om en grupp "destruktionsfeminister" som beslutar sig att - handgripligen, medelst strumpstickor och hårnålar - slå tillbaka mot på patriarkatet. Det var tre år sen. Sen dess har romanen "Paradisets karta" översatts - och nu är det dags för "Safari Club", som bland annat utspelar sig på en djurpark...
”Knölbröst, slemhinnor, skrynkelnunor, flytningsmegäror” skriver zoologen Ukri Koskela om kvinnokönet i allmänhet, ”rivhjärn, smyghora” mumlar han för sig själv om Helena Vakar i synnerhet. Han, som varit i Australien med exotiska ormar runt halsen, med specialbeställd hatt från down under på huvudet, ledare för gruppen Testos, där män hyllar män; och då talar vi om riktiga män… Anja Snellman har kopplat ett originellt och hårt grepp om biologismen, genom att låta Safari Club inte handla om , utan röra sig i biologin. Den kompetenta unga studenten Helena, som i ett infall under en möhippekväll följer med en man hem – hon går därifrån spyende och blödande nästa morgon. Han som visar sig vara en av hennes lärare på institutionen, och vars övergrepp, inte är en tillfällighet, utan ett handfast uttryck för hans syn på förhållandet mellan könen. Återses gör de många år senare, när hon blvit chefsveterinär på Högholmens Zoo, han chef för Naturhistoriska muséet. Tunga grejer alltså – och en följdriktig utveckling av den ninjafeministiska sammansvärjning Snellman skildrade i Rädslans geografi. Utflippat och rätt gränslöst kan det verka, men det som är Snellmans styrka är att hon inte bara utgår från naturvetenskapliga begrepp, hon laborerar själv också – romanerna skrivna med en sorts experimenterande montageteknik där ämneskunskapen plötsligt flödar – i Safari Club om djurparkslivet, skötslen och driften - samtidigt som de parallella skeendena utvecklas, nästan slumpmässigt, på plats i staden Helsingfors, med sekelskiftets alla små gameboys, mobiltelefoner och andra detaljer noga placerade längs berättarbananan. Krav på viss koncentration, således, och möjligen emellanåt en önskan att få stanna än mer hos Helena Vakar och hennes liv där på Högholmens Zoo – hennes hemlighet; hon har aldrig berättat om Koskela, hennes sammanbitna kamp, hon är första kvinnan på posten. Anja Snellman, kan det verka, för sofistikerad, för idémässigt intresserad för att riktigt låta det privatpsykologiska ta stor plats – den förväntade hämnden till sist liksom in från sidan. Men det säger kanske mer om egensinnigheten hos författaren Snellman, än om något annat. En intelligent vrede som hennes, hennes litterärt uppkäftiga attack på könsförtryck och fördomar – den har en egen plats i den nordiska prosan av idag. Anneli Dufva
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.