Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mot all slätstrukenhet i Göteborg

Publicerat onsdag 16 april 2003 kl 10.39
Intresset för Göteborgs andra konstbiennal som öppnar den 24 maj växer. "Against alla evens", mot all slätstrukenhet, är curatorn Mikael von Hausswolffs motto. Och omdiskuterad har biennalen blivit, inte minst på grund av den kontroversielle amerikanske konstnären John Duncans besök för på hans konstnärliga meritlista kan man bla återfinna "Blind Date" från 1980 där han spelat in ljudet från sitt samlag med en död kvinnas kropp. I en debatt i måndags kväll med en publik från Göteborgs konstvärld fick Carl Mikael von Hausswolff hård kritik.
Nu växer intresset för Göteborgs andra konstbiennal som öppnar den 24 maj. Against alla evens, mot all slätstrukenhet, är curatorn Mikael von Hausswolffs motto . Och omdiskuterad har biennalen blivit; inte minst på grund av att von Hausswolff har bjudit in den kontroversielle amerikanske konstnären John Duncan. I dennes konstnärliga meritlista kan man återfinna Blind Date från 1980 där han spelat in ljudet från sitt samlag med den död kvinnas kropp. I en debatt i måndags kväll med en publik från Göteborgs konstvärld fick Mikael von Hausswolff hård kritik. Ida Lundin var en av dom som hade synpunkter på Duncans konst: -Det är fruktansvärt, det är vidrigt, det är oacceptabelt. Jag tycker att när man bjuder hit människor som honom så främjar man en konstutveckling där såna här verk premieras och får uppmärksamhet i media och i konstvärlden. Det är kränkande, sa Ida Lundin och hon var en av många som tog avstånd från John Duncan på Göteborgs konstbiennal. Gravskändning , våldta en död, förkastligt ur etisk och feministisk synpunkt ,var andra omdömen . Carl Mikael von Hausswolff backade inte men han förstod kritiken: -Jag kan förstå att man blir upprörd om man inte har reda på hans bakgrund som konstnär och det är min uppgift att svara som jag gör att jag anser att han gör positiv och bra konst nu och att han har nånstans blivit en positiv konstnär i stället för en destruktiv på gränsen till kriminell. Carl Mikael von Hausswolff har också inbjudit en konstnär till göteborgsbiennalen som gör idolporträtt av Libyens diktator Kadhafi . Så här motiverar han det: Olika kulturer har ju olika typer av konstliv och när man pratar om en global konst så pratar man ofta bara om en konst som är baserad på västerländsk europeisk konstteoribildning, man skall alltså helt enkelt spela Västs spel om man vill vara med i en konsthistoria. Men det finns många andra typer av konstyttringar i världen som har andra funktioner och andra värderingar och som fungerar på annat sätt och då har jag valt att vända på steken och bjuda in några stycken som representerar ett annat sätt att använda sig av konst helt enkelt. Ja, vad är din tanke bakom biennalen, så som du lagt upp den? Ja, det är nog att få konstnärer att inse att det dom gör betyder något förutom att bara spela med i ett konstspel och få publiken att inse att man kan inte bara sitta tyst stilla och ta emot smäll efter smäll ifrån samhället och ifrån makten. Bo Nordström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.