Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Två tyranner på teatern

Publicerat tisdag 22 april 2003 kl 11.58
Diktatorer, speciellt fallna sådana, ligger i tiden. Och nu i påskhelgen hade två pjäser om tyranner premiär: I onsdags hade Mats Nörklits och Bengt Ernryds musikal "Kung Ubu", baserad på den franske surrealisten Alfred Jarrys klassiker från 1896, premiär på Stockholms stadsteater i regi av Johan Huldt. Och på långfredagen var det Stockholms-premiär på Teater Moment i Gubbängen för den ungersk-judiske och internationellt verksamme satirikern George Taboris "Mein Kampf" - en fars om Hitler från 1987, i svensk översättning av Joakim Stenshäll. Maria Edström har sett "Mein Kampf" och "Kung Ubu".
Ja, så märkligt bekant det kan låta i "Kung Ubu" - i en pjäs skriven av en självförbrännande surrealist för drygt 100 år sen. Nu har ju paret Ernryd-Nörklit gjort sin egen och högst subjektiva musikaliska och textmässiga bearbetning av Alfred Jarrys gamla pjäs, men ändå blir man varse teaterns gamla och eviga uppgift - att påminna om barbariet, om att människan kanske inte förändrats så mycket - speciellt i tider när höga röster orerar om en ny värld. Björn Geddas Kung Ubu är ett galet och elakt barn som springer runt i en lekdräkt med mönstret från Jarrys gamla originalteckning, en ormande cirkel som liknar en pricktavla, på bröstet. Han vill kort och gott "mörda ihjäl folk" och "ta alla deras pengar och bli rik" - han är det rena och fula maktbegäret och han flankeras av den betydligt smartare Mor Ubu, liksom blankslipat exakt spelad av Odile Nunes och av Lennart R. Svenssons rävlikt milde kapten Schtolle. Regissören Johan Huldt har skapat ett totalt kaos i på scenen - det är stökigt, smutsigt och utan minsta ordning, det är krig, mord och rofferier, och de olika scenerna har rubriker, som: "Makten är feg och fjäskig. Riktigt slödder älskar våld." När "Kung Ubu" hade premiär i Paris 1896 gjorde den skandal, så här ville man inte se sitt framåtblickande 1800-tal. Nu på Stockholms stadsteater sjunger man "Hurra! Hurra! Ubu är bra! Han skänker oss det vi vill ha!" - glädjescener att sätta i halsen i denna surrealistiska musikal som skall föreställa världen. Hos Teater Moment är vi långt ifrån Kung Ubus bombastiska groteskerier, här hörs George Taboris betydligt mer nyanserade och ironiska röst i "Mein Kampf". "Mein Kampf" är här den bok som den judiske Schlomo Herzl vill skriva, om han inte led av en sådan skrivkramp. Schlomo bor på ett unket pensionat i Wien, och en dag kommer en ung man som tänker söka till Konstakademien dit - Adolf Hitler. Och det är en helgjuten, uppfinningsrik och originell uppsättning som Andreas Boonstra skapat tillsammans med sin ensemble. Pontus Stenshälls Schlomo ägnar sig på en gång ömt och lite spefullt åt den unge Hitler, i Andreas Svenssons lättstötta, kontrolldrivna och förnekande gestalt. Ironiskt nog är det Schlomo som stylar Hitlers look, den vattenkammade benan och den lilla mustaschen, för att öka hans chanser på Konstakademien. Scholmo står för det judiska, inte i en religiös eller etnisk mening, utan som en livshållning, med sitt vitsande, småretande, historieberättande. Hitler är nazisten som livshållning, ännu inte alls någon Führer, utan en som inte förstår och helst vill eliminera alla vitsar, ordlekar och mångtydigheter. "Jag ska mörda hela världen, särskilt dem som inte marscherar i takt." Sagt av Hitler? Nej, kung Ubu. Maria Edström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.