Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Manliga författare tar priset

Publicerat måndag 5 maj 2003 kl 14.05
Skriver manliga författare bättre än kvinnliga? Så ser det i allafall ut enligt statistiken över de stora litteraturpriserna. För trots att nästan lika många kvinnor som män är verksamma som författare går mer än dubbelt så många litteraturpriser till manliga författare som till kvinnliga. Det visar en kartläggning av svenska och samnordiska priser som Kulturnytt har gjort. Svenska Akademiens tyngsta, mest prestigefyllda priser går till män drygt 8 gånger av 10.
- Det är lättare för en manlig läsare att förstå det som skrivs av en man. Att identifiera sig med det som en man skriver. Det finns därför ett avstånd som gör att man inte riktigt följer med i en kvinnlig text, säger Svenska Akademiens ständige sekreterare Horace Engdahl. Kulturnytt har gått igenom 18 svenska och samnordiska priser som delades ut till skönlitterära författare mellan 1990 och 2002. Av dem har 158 gått till män och 64 till kvinnor. Av Svenska Akademiens fyra priser: Nobelpriset, Nordiska priset, Gerhard Bonniers pris och Kellgrenpriset har vinnaren varit man åtta gånger av tio. Även Augustpriset och Samfundet de nios stora pris har åtta gånger av tio gått till män. Detta samtidigt som nästan lika många kvinnor som män är verksamma som författare. Många kvinnliga kritiker och litteraturforskare har länge varit kritiska mot den ojämlika prisfördelningen, i synnerhet i december varje år när Nobelpriset delas ut. Till de hårdaste kritikerna hör nätverket SKAM som består av en grupp etablerade kvinnliga författare. När Borås tidning i februari delade ut sitt debutantpris på 100 000 kronor till en manlig författare protesterade SKAM genom att dela ut ett eget alternativt pris till fem kvinnliga debutanter som inte hade nominerats. Medlemmarna i SKAM vill vara anonyma, eftersom dom inte vill ha fokus på sina namn utan på innehållet i kritiken de för fram. De tror inte att män och kvinnor skriver olika och att det är det manliga skrivsättet som betraktas som bättre. Snarare handlar det om att det män skriver om anses mer allmängiltigt. - Jo, det handlar väl om att vissa erfarenheter anses viktigare än andra, som det här med vittneslitteraturen till exempel, som Svenska Akademien tycker är så viktig. Det är svårt att tänka sig att den skulle börja handla om våldtäkt till exempel, trots att våldtäkt är något som drabbar väldigt många människor, säger SKAM. SKAM tror inte på tvångsmetoder eller kvotering för att få prisjuryer att börja se de kvinnliga författarskapen, däremot menar SKAM att alla: kritiker, juryer och läsare, måste förändra sitt sätt att tänka. - Att helt enkelt tänka på kvalitet i stället för kön. Om man tänker sig att det i första hand är kön som styr prisutdelningarna i dag, så måste man börja tänka på kvalitet i stället för kön. Att helt enkelt träna upp sig att se klart, att genomskåda de normer som man styrs av, det gör ju vi också. Det gör alla som lever i en partiarkal kultur. Svenska Akademien och andra prisjuryer säger sig dela ut priser till de litterära verk som håller högst kvalitet, författarens kön spelar ingen roll i bedömningen. - Det har nog varit så i långa perioder att ledamöterna har tyckt att manliga författare skriver bättre än kvinnliga i allmänhet, säger Horace Engdahl. Clara Törnvall
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.