Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Medierna som megafoner - Publicistklubbens årsbok

Publicerat tisdag 13 maj 2003 kl 08.50
Medierna som megafoner, det är titeln på 2003 års upplaga av Publicistklubbens årsbok. Publicistklubben samlar pressmedarbetare från hela landet och och bland annat diskuterar man etik och publicistik. Ordförande just nu är Jan Guilliou. Och boken handlar, för att låna redaktören Dan Josefsson beskrivning, om "vådan av att låta ett litet antal ledarskribenter, med likartade perspektiv, styra hur politiken ska analyseras i medierna." Vänder man på Publicistklubbens årsbok hittar man en annons för Dagens Nyheter och en slogan: " Med plats för mer än en sanning" - men hur är hur är ställt med opinionsutrymmet när över 80% av dagspressupplagan är borgerlig till sin partifärg?
Mångfald är ordet som sammanfattar de olika bidragen till Publicistklubbens årsbok - och även om det här förstås ställs frågan vilken slags mediernas mångfald man egentligen menar, så är det här framför allt konsekvernserna av tidningen Arbetets nedläggning som skribenterna återkommer till. Göteborgspostens Peter Hjörne lutar sig mot en rapport från Göteborgs Universitet - "EfterArbetet" som konstaterar att även om "det blir färre perspektiv som kommer fram vid en tidningsnedläggelse, så förefaller den kvarvarande tidningen ofta bredda sin bevakning och sin opinionssida". Många olika röster skulle alltså inte nödvändigtvis kräva många olika i tidningar och Hjörne kan stolt framhålla liberala Göteborgspostens "inre mångfald": 4 socialdemokratiska krönikörer. Och att man på Göteborgsposten väljer att ha högt i det politiska taket är väl bra, men nog är det en mångfald på nåder om den andra rösten blir mer ett alibi, än en konkurrent. Nån som konkurrerar om vad som är en nyhet, om vilket perspektiv som är giltigt , om vilka som kommer till tals inte bara på ledarplats, utan i allt material. Men dominernade tidningarna betraktar sig inte längre som en av rösterna på torget, skriver Arbetets siste chefredaktör Bo Bernhardsson - dom är själva torget. Och riktigt trist är de, fortsätter Bernradsson, att så många i ledningen för arbetarrörerelsen nöjer sig med den inre mångfalden och att en och annan utvald socialdemokrat får komma till tals då och då. Men varför det så förtvivlat svårt för den socialdemokratiska pressen att få vind i seglen och så svårt att få arbetarrörelsen att förstå vikten av daglig opionsbildning? Jag tror att ordet oberoende är avgörande - dels arbetarrörelsens ovilja att att låta de egna tidningarna var just oberoende och ibland uttrycka en för partiet misshaglig åsikt. Och dels oberoendet som koncept - och säljargument - oberoende som det ord som som tar udden av liberal eller moderat. Oberoende i första hand, politisk färg i andra. För kommer ni ihåg den gamla socialdemokratiska valaffischen med yuppien i cabriolet med en dalmatiner vid sin sida - såg han ut att läsa Arbetarbladet? När arbeterna blir färre, och medelklassen tar plats i de socialdemokratiska leden, uppfattas kanske också gamla stolta namn som Arbetet, som något som hör till historien - inte bland alla förstås, men hos tillräckligt många som i sin livsstil idenfierar sig mer den borgerliga pressen än med Kockumiterna i Malmö som såg Arbetet gå i graven. Ja, vår tids vänster ger ibland ett så splittrat intryckat att det enda den verkar kunna enas om är att den läser Dagens Nyheter. Och om man oavsett partifärg är svältfödd på dagliga, genomtänkta och begåvade vänsterargument, som Expressens PM Nilsson skriver att han är, så är det kanske dags att fråga sig om inte kulturminister Marita Ulvskog borde ägna mindre energi åt att försöka begränsa ägarkoncentrationen i medierna och istället låta socialdemokraten Ulvskog ta itu med det verkliga orsakerna bakom arbetarrörelsens omförmåga att bidra till mångfalden. Och då måste man se över både historiens stolta banér och samtidens vinstmaginaler. Måns Hirschfeldt
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.