Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Starka känslor på Göteborgs Konstbiennal

Publicerat torsdag 22 maj 2003 kl 11.11
På lördag öppnas den andra internationella Konstbiennalen i Göteborg. Den första, för två år sedan , fick kritik för att vara för vag och okoncentrerad. Nu har Kulturförvaltningen anlitat en curator med internationellt renommé; Carl Michael von Hausswolff och koncentrerat utställningen till Konsthallen och Konstmuseet i Göteborg, förutom Konsthallen i Uddevalla. 27 samtidskonstnärer från 14 länder deltar, under rubriken Against all evens.
Konsthallchefen Helena Persson berättar att det sågande ljud som kan höras härrör från obduktioner på bårhuset i Mexico City, när man sågar huvudskålen av liken. Teresa Margolles, som konstnären heter, berättar att ljudet kommer att kompletteras med sågspån på golvet, dom spån som sågen åstadkommer, samlade från 70 lik som alla har mött en våldsam död. Teresa Margolles har arbetat 10 år med obduktioner på bårhuset i Mexico City och alla hennes verk handlar om döden. - Det är mitt sätt att kämpa mot våldet, säger hon. Kroppen och döden är överallt närvarande på den här utställningen ; den tibetanska dödsboken, Friedrich Jurgensons samtal med de döda,Världens första brevbombare, Martin Ekenberg, Van Naths dokument från Kambodjas killing fields.Van Nath var en av de få som överlevde avrättningarna och tortyren i de Röda Khmerernas fängelse i Pnom Penh. Han överlevde tack vare att han var målare och fick i uppdrag att måla Pol Pots porträtt. När han kom ut ur fängelset efter den vietnameiska invasionen 1979 dokumenterade han fängelsetiden med sin konst. En film om Van Nath av Thomas Nordanstad visas på biennalen. Det är starkt och det är påträngade ljud och ljussensatioener från många av installationerna och många besökare kommer nog att andas ut när man möter Annika Karlsson Rixons familjeproträtt. Hon har fotograferat sin faders syskonkrets i Västra Frölunda i Götebvirg, en hyllning till en generation som byggde folkhemmet. Den australiske konstnären Stelarc har ett annat sätt än Teresa Margolles att behandla den mänskliga kroppen på . Han placerar sig själv mitt i en sexfotad gåmaskin, den ser ut som en månlandare ungefär.En sorts protes ja, men en symbol för människans herravälde. säger Stelarc. Bo Nordström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.