Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vertigo på Rooseum

Publicerat fredag 23 maj 2003 kl 07.55
Konstnären Mark Lewis dammar av Andrej Tarkovskij, i sitt bidrag till Rooseums stora vårsatsning "Rooseum Universal Studios". Lars Lönroth har träffat konstnären.
- I mean, that´s one of the great inventions of film, this ability to bring the real closer – or further away. Med en riktig 35-millimeters filmkamera tänker Mark Lewis göra en svindlande kameraåkning fram mot den stripteasebar han med hjälp av Rooseums besökare nu bygger upp i den stora maskinhallen. En åkning kombinerad med en utzoomning från bardisken, ett visuellt grepp, push/pull, som använts av filmare som Hitchcock i till exempel ”Vertigo” men som också påminner om de gamla porträttkonstnärernas anamorfa förskjutningar av perspektivet, som i tysken Hans Holbein den yngres målningar från 1500-talet. Mark Lewis: - And I´m wondering whether in film this move, this push/pull could be seen to be a kind of metaphorical equivalent to an anamorfic effect in painting, I don´t know, it´s a stretch but it´s an idea. Annars är det snarare den ryske filmkonstnären Andrej Tarkovskij som Mark Lewis har i bakhuvudet när han med hjälp av magisk kamerateknik under några försommarveckor verkligen förvandlar den malmöitiska konsthallen till Rooseum Universal Studios. - You do have this fantastic experimentation with the camera and with trying to suggest that the camera has a life, I´m sort of intrigued with that aspect of his work. Lars Lönroth
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.