Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vertigo på Rooseum

Publicerat fredag 23 maj 2003 kl 07.55
Konstnären Mark Lewis dammar av Andrej Tarkovskij, i sitt bidrag till Rooseums stora vårsatsning "Rooseum Universal Studios". Lars Lönroth har träffat konstnären.
- I mean, that´s one of the great inventions of film, this ability to bring the real closer – or further away. Med en riktig 35-millimeters filmkamera tänker Mark Lewis göra en svindlande kameraåkning fram mot den stripteasebar han med hjälp av Rooseums besökare nu bygger upp i den stora maskinhallen. En åkning kombinerad med en utzoomning från bardisken, ett visuellt grepp, push/pull, som använts av filmare som Hitchcock i till exempel ”Vertigo” men som också påminner om de gamla porträttkonstnärernas anamorfa förskjutningar av perspektivet, som i tysken Hans Holbein den yngres målningar från 1500-talet. Mark Lewis: - And I´m wondering whether in film this move, this push/pull could be seen to be a kind of metaphorical equivalent to an anamorfic effect in painting, I don´t know, it´s a stretch but it´s an idea. Annars är det snarare den ryske filmkonstnären Andrej Tarkovskij som Mark Lewis har i bakhuvudet när han med hjälp av magisk kamerateknik under några försommarveckor verkligen förvandlar den malmöitiska konsthallen till Rooseum Universal Studios. - You do have this fantastic experimentation with the camera and with trying to suggest that the camera has a life, I´m sort of intrigued with that aspect of his work. Lars Lönroth
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".