Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konst

Pirosmani visas i Moskva

Publicerat tisdag 16 december 2008 kl 08.54
Foto: Fredrik Wadström

Just nu pågår en konstutställning i Moskva där de kulturhistoriska banden mellan Ryssland och Georgien lyfts fram i ett postivt ljus. Verken som visas är av den georgiske målaren Niko Pirosmani (1862-1918) och nästan okänd under sin livstid.

”Tbilisi-handelsmännens måltid med grammofon” är en lika typisk Pirosmani-titel som det är en typisk Pirosmani-målning. Besökarna på galleri Proun i Moskva flockas kring den stora tavlan. De studerar maträtterna och vinet som hälls upp i hornformade kärl, sådana som inte går att ställa ifrån sig förrän de är urdruckna.   Det finns nog ingenting som liksom Pirosmanis målningar har präglat den ryska romantiska synen på Georgien och dess invånare. För trots att människor och djur i Pirosmanis bildvärld ser ut som dockor finns det en gnista av liv i varje detalj i de oftast naivistiska målningarna.
  Galleri Proun ligger i det hippa konstområdet Winzavod, en före detta vinfabrik som numera samlar en rad av de mest spännande Moskvagallerierna inom samma murar. Vanligtvis brukar det vara andra gallerier på Winzavod som drar dit besökarna med sina samtidskonstutställningar. Men nu i december är det Pirosmani som får besökarna att vallfärda till området.
  Också hans biografi bidrar till suget. Han föddes Nikolaj Pirosmanasjvili någon gång på 1860-talet, årtalet varierar beroende på källa. Som konstnär var han självlärd och han drog sig fram på olika mer eller mindre tillfälliga jobb. Fattigdomen gjorde att Pirosmani använde billiga material i sitt skapande och 1918 dog han utan att ha fått något större erkännande för sin konst. I stora drag liknar Pirosmanis biografi den franske naivisten Henri Rosseaus. De levde ungefär samtidigt och det finns något slags släktskap mellan deras stilar.
  De personer som kanske räddade Pirosmanis verk från att falla i glömska var tre ryska modernister på besök i Kaukasus 1912. Och det är just den historien som den pågående utställningen i Moskva tar fasta på. Målarbröderna Kirill och Ilja Zdanevitj och poeten Michail Le Dantu kom av en slump i kontakt med Niko Pirosmani och blev helt begeistrade i dennes måleri. De tre ryska avantgardisterna introducerade Pirosmanis konst i Moskva och senare spred sig ryktet till modernisterna i Paris. Men det var efter Pirosmanis död. I utställningen betonas hur de genuint georgiska motiven från början varit en del av ett ryskt konstnärligt sammanhang och berikat den ryska kulturhistorien.
  Med tanke på spänningarna mellan Ryssland och Georgien efter kriget i augusti liknar den välbesökta utställningen snarast ett politiskt ställningstagande. Den understryker samhörigheten och det ömsesidiga beroendet länderna emellan. Och jämfört med den utställning som Moskvas armémuseum öppnade bara någon månad efter kriget med ryska arméns troféer från Sydossetien, framstår Pirosmani-utställningen näst intill som en fredsapell.

                                                        Fredrik Wadström
                                                     fredrik.wadstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".