Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
The Duchess

En tänkande film

Publicerat fredag 19 december 2008 kl 10.49

Hertiginnan av Devonshire, the Duchess herself, har funnits på riktigt. Georgina Spencer hette hon, gift med the Duke of Devonshire, som var förmögen och inflytelserik som få i det sena 1700-talets England. Georgina var politiskt engagerad, ett socitetslejon och älskade att spela om pengar. Hon hade en affär med Earl Grey, som sedermera blev premiärminister. Tre män står bakom manuset om denna ovanliga kvinnas ovanliga öde; Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen och Saul Dibb, som också regisserat. Dibb har tidigare bland annat regisserat tv-serien The line of Beauty.

”Anständighet måste gå före personlig tillfredställelse” – en devis att leva efter i överklassen på 1700-talet. Georginas mor, spelad av Charlotte Rampling, konstaterar bara faktum när Georgina vill lämna allt för passionen. Det är inte mer med det. Och lika självklart är det att en flicka är en flicka är en flicka. Från födseln mindre värd än en pojke, senare underordnad mannen, i slutändan maktlös… The Duchess lyckas mitt i sin visuella skönhet, sin kostymprakt och sitt överdåd vara en konsekvent och liksom tänkande film. En sensuell film med udd. Den handlar om den dolda kroppen, om lusten som finns där, under alla lager av tyg och konvenans. Och den handlar om kvinnans rätt till både sin kropp och sin tanke. Keira Knightleys ansikte har själ och skärpa - man ser hur känslorna ömsom river och spränger, ömsom kontrolleras perfekt under skönheten. Medan snyggingen Ralph Fiennes här är en grå, stel och osexig tråkmåns. En lysande rolltolkning. Men vilket öde. Att som nygift först kläs av och så bokstavligen bli tagen av maken, för att efteråt inte alls bli sedd. ”Jag som trodde att man förde samtal med sin man” som Georgina både besviket och förundrat säger. Hon som vill diskutera, som engagerar sig politiskt, som är utåtriktad och vetgirig. Att hon blir förälskad i Earl Grey, att hon får känna en annan man blir en befrielse - om än inte så lång. Tiden är ju, som sagt, inte mogen än. ”Anständighet måste gå före personlig tillfredställelse.” Det vet hon, väluppfostrad som hon ändå är, foglig som hon tvingas vara. The Duchess of Devonshire.

Annelie Duva

annelie@duva.sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".