Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Opera- och musikalåret 2008

Publicerat måndag 29 december 2008 kl 07.50

Per Feltzin summerar opera- och musikalåret 2008.

2008 är året då ovanligt många bra nya operor hade urpremiär och där privatteaterarnas stora musikalsatsningar blev slagna av instituitionsteatrarna.

Och vi börjar där:

(musik ur Mary Poppins - stepdans)

Ett citat ur 11 minuter stepdans från GöteborgsOperans uppsättning av Mary Poppins - mot alla odds en fullpoängare. Få berättelser kan vid en första blick kännas så äppelkäcka som den om barnflickan Mary Poppins som kommer flygande ner från himlen och levererar barska och muntra sanningar. Men Stina Anckers trolleri med alla möjliga teatertrick, perfekt rollbesättning och koreografi fick mig att bli bländad - och ung på nytt.

Årets musikal - definitivt. Men det var fler om budet. Sörmlands Musik och Teater gjorde Kerns Teaterbåten - Showboat - tillsammans sydafrikanska Cape town opera. Bred, lockande underhållning i Eskilstuna.

John Cameron Mitchells vresiga och sorgliga Hedwig and the angry inch om könsbyten och sexualitet gjorde att extraföreställningarna blev många på Stockholms Stadsteater.

Ola Salo visade på Malmö Opera att han kunde ta sitt eget scenspråk och på så sätt få Jesus Christ Superstar att bli något alldeles eget - intensivt.

Och Värmlandsoperan gjorde den märkliga lilla Spring awakening - 1800-talspjäs mixades med nutida rock i en berättelse om tonåringars kärleksliv.

Det spelar ingen roll hur underbart Sjöholm och Körberg sjunger i My fair lady - musikdramatiken var bättre på de stora institutionerna.

Och på operascenerna lyckades man ofta förena nytt med orden aktuell och hög kvalité.

(musik ur Batseba)

Ur den senaste svenska operan. Batseba av Sven-David Sandström - premiär på Kungliga Operan i Stockholm. Skimrande oratorieopera.

Men redan i mars hade Mats Larsson Gothes opera Poet and prophetess urpremiär på Norrlandsoperan i Umeå. Det handlar om ett fiktivt möte mellan den svenske poeten Bengt Lidner på väg till och i Sydafrika och Xhosafolket. Också där fanns Cape Town Opera med. Ett verkligt musikmöte mellan olika stilar, ändå en helhet. (Precis som Sandströms opera kändes Larsson Gothes opera färdig vid urpremiären - mycket ovanligt.)

Och i Malmö hade Jonas Forssells Death and the maiden sin kraftfulla urpremiär. Olika, ofta dansanta rytmer, accentuerade av slagverk och blås diskuterade möjligheten att förlåta efter att man blivit torterad.

Tre bra exempel på att nutida svensk opera inte behöver vara en anemisk soppa eller dramaturgiskt kaos.

Till det ska adderas Vadstena Akademiens uruppförande av den amerikansk-japanske Moto Osadas Four night of dream. Fyra drömmar presenterade i en vitklädd sal i Vadstena slott. En musik som både var rolig och klar - och klangskön!

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".