Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dammig Molière på Hälsinglands Träteater

Publicerat måndag 30 juni 2003 kl 07.46
Sommarteater betyder ofta att det är dags att damma av gamla klassiska teaterstycken från förr. I fredags var det Molieres Äktenskapskolan som hade premiär på Hälsinglands Träteater. Det är Folkteatern och Peter Oskarson som sätter upp pjäsen som kanske mest är kand under namnet Hustruskolan eller Skola för äkta män. Jenny Teleman såg föreställningen och gick undrande därifrån.
Men Varför? Varför väljer man att sätta upp just Molières Äktenskapsskolan. Vad är det i texten eller historien eller hos personerna eller i stämningen eller i budskapet eller i någonting som gjorde att ensemblen tyckte att detta och detta måste vi bara få visa och berätta. En komedi om en elak, snål, manisk, kärlekstörtande gubbe, som spanade in en liten tösabit när hon var fyra, satte henne i kloster, formade henne efter eget huvud till att bli extremt följsam naiv och dum. Nu vill han gifta sig med henne eftersom hon därmed är perfekt. Häpnadsväckande nog dyker en ung man upp, i vanlig stil fullkomligt befriad från varje spår av personlighet. Farbrorn och ynglingen slåss om henne och efter diverse lååånga förvecklingar med lite hjälp av två debila elaka tjänare, där gubbe får visa sig i alla sin bottenlösa gemenhet och maktfullkomlighet, kommer en praktisk lösning direkt från himlen i form av flickans rare far. Som grejar biffen genom att gifta bort de unga tu med varandra. Gubben förlorar. Jaa jag veeet att det är satir. Snart 350 år gammal då kanske glödhet och tragisk och vild, möjligen en ärligt menad fråga om människors villkor eller kanske redan då ett litet kåseri över härsklystnad och synen på kvinnan som likvärdig med en ko. Det konstateras t ex att under sin rena väna yta har hon mer list än man kan tro. JAHA. Vad ska vi se detta för. NU En pjäs där den komplicerade förgiftande känslan av svartsjuka och ensamhet kul beskrivs med "Kvinnan är soppan, när mannen sätter sig ned för att äta ser han grannen stoppa skeden i hans tallrik" eller "Det är ingen fel på din oskuld men att du har den kvar är en nåd" Jamen det är barn i publiken tänk på vad som faller ur mun. Även om det är gammalt som gatan Det enda skälet jag kunde komma på för att spela detta skulle vara om det var nån sorts långsökt inlägg i den sk hedersmordsdebatten, men så kan det väl ändå inte vara? Sen att Träteatern är magiskt belyst med bara sterinljus, att det sjungs vackert och rent både här och där och att skådepelarna gör vad de kan med de rimmade träklossarna till klyschor det spelar ju liksom ingen roll. Man ruttnar. Det e inge kul. Så kan vi inte bara lägga det här karaktärsdramat av den gode Molière att stilla somna in på nån mjuk teaterhistorisk kudde? Och i tider när yxan som hänger mellan kvinnor och män är lika vass som nånsin kan väl nån skriva en ny äktenskapsskola. Snälla. För allas vår värdighets skull. Jenny Teleman
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.