Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
FILM

Globalt dilemma i Lucas Moodyssons "Mammut"

Publicerat fredag 23 januari 2009 kl 11.49
Lucas Moodyson och Gael Garcia Bernal. Foto: Scanpix

Att Göteborgs Film festival inleds idag skyms nästan av en annan svensk filmnyhet, världspremiären för Lukas Moodysson nya film Mammut.

Mammut är en stor internationell produktion, den utspelar sig i USA, Thailand och Filippinerna och ståtar med stjärnor som Gael Garcia Bernal och Michelle Williams i huvudrollerna. Det är annat det än Moodyssons förra film Container från 2006 som väl var hans smalaste och svåraste hittills.

Men nu är det stort format som gäller

Det är barnet som vet hur det ligger till, att vi alla är stjärnstoft. Att alla och alla hänger ihop. Åttaåriga Jackie förklarar för sin filippinska barnflicka Gloria när de är på planetariet. Jackie behöver en barnflicka, eftersom mamma jobbar natt som läkare och pappa är på väg till Bankok för att skriva på ett viktigt kontrakt. Hemma i Filipinerna har Gloria egna barn, och hennes son Salvador vet också hur allt hänger ihop, att det hänger på pengar, pengar som han måste tjäna för att jorden ska vrida sig ett halvt varv och mamma ska vara hemma igen.

Mammut påminner onekligen om Alejandro Gonzales Inarritus film Babel i sina sammanlänakde historier och sitt grundtema - våra val och våra liv och det vi gör får följder också för andra bortom vår kontroll, bortom vår horisont.

Det är om man så vill en ekologiskt medveten film, analysen är väl inte direkt sensationell, men att den ligger tiden gör den inte mindre sann. Mammut visar upp ett globalt dilemma, men Moodyssons hjärta finns i den lilla världen, hos de där barnen vars föräldrar med de bästa intentioner i världen är nån annanstans. Och att det kommer gå illa för barnflickans son, det är lika plågsamt som det tyvärr är övertydligt planterat. 

Filmen utspelar sig alltså både i USA, Thailand och Filippinerna, men Moodysson binder samman trådarna och håller ihop det till en trovärdig berättelse. Men Mammut är mer ett tillstånd en än resa från A - Ö. Eller den blir illafall bättre om man ser den så, som en stämning. För Moodyson ger oss aldrig ledigt, under nästan varje enskild scen vilar ett bra, skavande obehag. Det är film utan som helst trivsel.  Och titelns mammut är kanske en variant på elefanten i rummet - problemet som ingen vill låtsas om trots att det är ju är så uppenbart.

Gael Garcia Bernal och Michelle Williams i rollerna som Jackies föräldrar, Leo och Ellen är perfekta bärare av det där obehaget, Moodysson är ju en skådespelarregissör av fenomenala mått.

Men det han har att säga om det där tillståndet är som sagt inte särskilt sensationellt. Och jag önskar att jag kunde säga att Leos och Ellens existenisiella vilsenhet var kongenial med filmens allmer vilsna fladdrande.

Men här saknas en mer genomtänkt dramatisk rörelse, Moodysson håller oss på samma halster filmen igenom, och jag känner mig bara lite svedd, trots att det nog borde lukta bränt.

Den stora kännbara behållningen är blicken på barnen men ironiskt nog blir det en film om hur allt hänger ihop där det lysande delarna överglänser helheten.

Måns Hirschfeldt

mans.hirschfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".