Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
konst

Japansk verklighetsmagi på Moderna

Publicerat torsdag 5 februari 2009 kl 07.47
Tabaimo - dolefullhouse 2007. © Tabaimo/Courtesy of Gallery Koyanagi & James Cohan Gallery

En av Japans internationellt mest uppmärksammade unga konstnärer Tabaimo, är nu aktuell på Moderna Museet i Stockholm. Tidigare har ett av hennes verk FURO visats på Judiska teatern i Stockholm. Då i ett samarbete med koreografen Ohad Naharin.

Tabaimo är född 1975 i Kyoto. Hon är utbildad grafisk formgivare men övergick till att jobba mer och mer med konst. En märkligt dataanimerad konst - teckningar som har ett visst släktskap med såväl japanska träsnitt som anime - den tecknade japanska filmen.

I Stockholm visas tre nyare verk, varav Moderna Museet har köpt in ett av dem till samlingarna.

En stor hand börjar omsorgsfullt möblera ett dockskåp. En sirligt snidad soffa. En duk på bordet och en förgylld ljuskrona i taket. I sovrummet En stor himmelssäng som bäddas med vita lakan. Medaljongtapeter och västerländsk borgerlighet.

Och så plötsligt börjar en bläckfiskarm försöka tränga sig in genom ett fönster. Hoten utifrån tilltar, och med det en känsla av kaos. Handen river och förstör, vatten strömmar in och snart är vi tillbaka på noll. Ett tomt dockskåp som en lugn hand möblerar.

Så där jobbar Tabaimo. Filmerna är loopade. Inneslutna i sig själva, men ändå med en tydlig början och ett slut. Och stämningen pendlar mellan vardaglighet och en krypande känsla av obehag - att man inte riktigt vet vad som ska hända härnäst. Verklighet och magi är på samma nivå. På samma sätt som i Haruki Murakamis romaner. Eller Hayao Miyazakis filmer.

En bläckfiskarm genom ett dockskåpsfönster är lika normalt som att ställa in små möbler i rummen.

Eller i ett av de andra verken public conVENience -när en kvinna försvinner in i ett av båsen på den offentliga toaletten och föder fram ett barn ur näsan och sen placerar hon barnet på en sköldpadda som återvänder ner i avloppet igen, samtidigt som en helt annan kvinnan oberörd står och tvättar sig i all evighet utanför.

Och det är väl därför jag så ofta har fastnat framför Tabaimos verk på stora utställningar. Hennes både helt vardagsnära och surrealistiskt bisarra värld är helt egen. Och även hennes bildspråk är eget. Det är på ett sätt omisskänneligt japanskt med de tjocka lite tuschliknande konturerna. De förenklade anletsdragen i de asiatiska ansiktena. Och de stora partierna av mönstrade ytor. Det finns ett lugn i själva utförandet av bilderna. Men mycket oro i händelseförloppen.

Cecilia Blomberg

cecilia.blomberg@sr.se

Tabaimos verk kan ses på Moderna Museet fram till den 19 april 2009.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".