Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reportrar på Sky News fejkade Irakrapportering

Publicerat fredag 18 juli 2003 kl 10.38
President Bush och sanningen om kriget i Irak har ju haft det lite motigt på sistone. Allt hårdare kritik har riktats mot honom även på hemmafronten, kring massförstörelsevapen som ännu ingen funnit, kring anklagelser om att han vilselett nationen med falska uppgifter i sin iver att rättfärdiga kriget. Premiärminster Tony Blair har ju också mött kritik. I Storbritannien har det bla förts en diskussion kring försöken att sälja in kriget med ojusta medel, den brittiska regeringen anklagades häromdan i ett inslag i BBC för att vilja göra kriget sexigare, nåt som rört upp ett praktgräl. Nu pekar BBC även ut en rival och konkurrent, nämligen Sky News som ljugit i ett inslag om Irakkriget. Två reportrar på Sky har stängts av efter ett famöst ubåtrepotage.
Skys inslag sändes första gången i slutet av mars; reportern befinner sej ombord på en brittisk u-båt, och inleder med att säga: "HMS Splendid, under vattenytan i Persiska viken, ögonblicket innan en kryssningsrobot ska sändas iväg". Sen visas besättningen, deras kommandon hörs, sen visas ett finger på en röd knapp som det står FIRE på. Och så bild på en kryssningsrobot som fyras av genom vattnet och upp i luften. Ett dramatiskt inslag som kanske hade blivit den här Skyreporterns bästa - om det hade varit sant. Men det var det inte, utan det var TV-teater. U-båten HMS Splendid låg i hamn, inte i undervattensläge, besättningen agera på låtsas och kryssningsroboten var en gammal arkivbild. Inte ens all rekvisita stämde: nån röd FIRE-knapp finns inte på HMS Splendid. En kryssningsrobot skickas iväg genom ett klick på en datormus. Det är BBC som avslöjat Sky News nyhetsteater. Dom befann sej nämligen ombord på samma u-båt, och avslöjandet visas nu på söndag i BBC:s dokumentärserie om Irakkriget, "Fighting the War". Den serien visar inte bara hur kriget utkämpades, utan också hur det skildrades. På Sky säger man sej vara chockad över att något sådant kunnat hända. Inslaget har också visats på andra TV-kanaler. Reportern och ansvarig producent har avstängts från sina jobb. Flera TV-chefer som tidningen Guardian intervjuat säger att det här slår mot all TV, inte bara Sky. "Tittarnas förtroende är inte förhandlingsbart" säger en. Ingmarie Froman
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.