Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Opera

Hård Macbeth håller musikaliskt

Publicerat måndag 23 februari 2009 kl 07.30
Marco Vratogna Foto: Carl Thorborg

”Den skotska pjäsen” har haft premiär på Kungliga Operan i Stockholm i helgen - och den skotska pjäsen är bara en omskrivning för Macbeth eftersom den är förknippad med vidskepliga rykten. Många lär ska har skadats och dött i samband med föreställningar av Verdis opera som bygger på Shakespeares drama och om man inte säger pjästiteln ska man komma undan otursförföljelsen. Per Feltzin såg helgens premiär ändå.

Musikaliskt är det på topp. Pier Giorgio Morandi låter Kungliga Hovkapellet spela hårt och kallt, men ändå med en bred och fyllig klang. Kylig mänsklighet kan man säga. Kungliga operans kör jobbar med samma temperament och med stor rörlighet.

Sen är balansen bra mellan de vi hörde nyss - Marco Vratognas Macbeth och Lena Nordins Lady. De agerar och sjunger trovärdigt. När han har stelnat av skräck förstärks det av hon tänjer och böjer på kropp och röst. Lady Macbeth kan inte få den makt hon vill ha utan att använda sig av Macbeth som ett verktyg. Maktspelet blir tydligt i den här i huvudsak finska produktionen som faktiskt inte bjuder på en enda skottsk borg eller stenbumling. I stället är det heden... och dimmorna... och häxorna... som finns där. Både bokstavligt och bildligt talat. Det är i grunden fortfarande en medeltida historia men regissören Vilppu Kiljunen har plockat in nutida markörer. Maskingevär för att döda, kamera för att dokumentera döden. Det är bara i små detaljer - som en blinkning till oss att maktspelet fortsätter och fortsätter och fortsätter...

Det fungerar utmärkt - även om det finns ett litet drag av förslagen kylighet över uppsättningen. Den kantrar åt det intellektuella. Då och då kan jag också känna en bakvänd onaturlighet i rörelserna över scenen, lite för mekaniskt. I och med det lyckas man inte alltid förmedla känslan av att terrorn finns nära oss. Terrorns nyckfullhet. Terrorns kraft.

                                                                 Per Feltzin
                                                           per.feltzin@sr.se

Kungliga Operan, Stockholm: Macbeth av Giuseppe Verdi. Regi: Vilppu Kiljunen. Scengraf: Sampo Pyhälä. Dirigent: Pier Giorgio Morandi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".