Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Litteratur

Amos Oz släpper loss

Publicerat torsdag 26 februari 2009 kl 07.29
Amos Oz FOTO: Jessica Gow/ Scanpix

Den israeliske författaren Amos Oz är sedan länge ett världsnamn. Frekvent förekommande i tidningar, tv-kanaler och på bokmässor världen över. Oz var med och grundade Fred Nu-rörelsen i slutet av 70-talet och tillfrågas ofta om israelisk politik. Den självbiografiska romanen En berättelse om kärlek och mörker är en av de mest sålda böckerna i Israels historia och boken Hur man botar en fanatiker har delats ut till 140 000 svenska gymnasister.
  Hans nya bok heter Rim på liv och död.

Rim på liv och död är till två tredjedelar en missvisande titel. Amos Oz nya bok handlar inte om Rim, inte om död, men definitivt om Liv. Amos Oz är en Stor och Viktig författare. Sådana igenkänns som bekant på att även nyhetsprogram intresserar sig för dem. I nyhetsfloden är han samvetets röst, en sentida innehavare av den roll som spelades allra glansfullast av Leo Tolstoj: Författaren som profet och fackelbärare i mörkret. 

Ja, Amos Oz har blivit en så flitig talesman att det han skrivit nästan försvunnit bakom mikrofonerna. Men denna lilla bok påminner om att livet levs bortanför de stora orden. Svulstiga fraser får inte plats. För det är en tunn bok - 118 sidor om just författarskapet. Inte om litteraturens uppgift, inte om hur en författare arbetar, inte ens om Amos Oz själv - utan själva dikten. Rakt på.
  Huvudpersonen är en medelålders författare som ska delta i en sådan där litterär kväll som kan få ens tro på litteraturen att slockna och hädanefter välja sportnyheterna eller ekonominytt framför kulturnytt.

Han, författaren, irrar omkring i Tel Aviv innan framträdandet på det slitna kulturhuset och kan, när väl kulturkvällen är avklarad, inte förmå sig att gå hem. Vem han än ser: en servitris, en person i publiken, en ung man som vill bli poet så tar fantasin fart. Dikten tar över livet och förklaringarna.
  Ibland avbryter dikten honom, som i kärleksakten med den diskret lockande Rochele som läst ur hans verk på kvällen och som han sedan följer hem. Då, i det avgörande ögonblicket, kommer en diktad gestalt och kräver uppmärksamhet. 

Men kanske är allting dikt. En svajande, muntert osäker dikt som får jordklotet att studsa. Det är inte klangfullt, inte evighetsbesjungande och förvisso inte politiskt eller genusmässigt korrekt, men det bekymrar inte de diktade figurerna. De lever i författarens huvud och bevisar för oss andra att livet är underbart och att Amos Oz är diktare, inte en ombudsman. Och hur skulle han kunna företräda sina gestalter som nu skuttar vidare i läsarens fantasi och där kommer att ställa till med en hel del härligt trassel och därmed demonstrera att vi behöver dikt mer än förklaringar. 
  ”Och i morgon är faktiskt idag” lyder slutorden. Vilket kan utläsas som att dikten faktiskt är sann och livet faktiskt möjligt.

                                                     Mikael Timm
                                                        mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".