Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Opera

Konsuln med humor och känsla

Publicerat torsdag 26 februari 2009 kl 07.59
Margaretha Westerlind och orkestern.

Farnaz Arbabi har snabbt gjort sig ett namn som en av de mest intressanta regissörerna i Sverige. Nu begår hon sin operadebut. På Folkoperan i Stockholm var det i går kväll premiär på hennes uppsättning av Gian Carlo Menottis Konsuln - från 1950. Den handlar om att som flykting fastna i byråkratin på ett konsulat.

Flyktingproblematik - ja Menotti använder sig av alla verktyg för att beskriva den. Han står för både libretto och musik och här finns absurda drag, satir, empati och bred universell humanism. Här finns söderbruten modernism och ny romantik a la Puccini.
  Och Farnaz Arbabi följer Menottis humor och känslighet tätt inpå. Hon har placerat allt i ett svenskt konsulat i ett land utan namn, kanske i Sydamerika eller Östeuropa. Det är 70-tal, det är naiva svenska affischer och tidstypiska kläder på alla, inklusive orkestern som sitter mitt på scenen och delvis agerar med, i det lilla. Och det där med orkesterns placering skapar ett dilemma i den här uppsättningen. Det befolkar scenen på ett bra sätt, förmänskligar den. Samtidigt blir spelytan så liten framför orkestern att man också tvingas spela på en balkong högt upp runt scenen.
  Det gör att vi i publiken möts av flera olika ljudbilder som inte fungerar bra i en sån här teater- och texttung opera där man verkligen vill veta exakt vad som sjungs. När de är på balkongen hör man för lite, när de står framför orkestern är det allt ifrån perfekt till skrällande starkt. När dirigenten Jonas Dominique dessutom står på kortsidan till höger är det svårt för honom att riktigt veta hur ljudet landar.
  Förutom ljudproblematiken har man här ändå en riktigt bra föreställning. Just blandningen av drastisk humor och livsavgörande allvar. Balansen där emellan är svår att uppnå, men Arbabi och Menotti vet båda när man ska växla temperament.

                                                            Per Feltzin
                                                        per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".